Pamięć z topoli
22 lipca 2010, 15:17Łącząc nanocząsteczki krzemu z genetycznie zmodyfikowanymi proteinami uzyskanymi z topoli można znacząco zwiększyć gęstość upakowania danych w kościach pamięci. Nowa technika została opracowana przez profesora Danny'ego Poratha i Izhara Medalsy'ego z Instytutu Chemii Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie.
![](/media/lib/409/n-psypociagowe-af068371fc7c0d829de2a602ac469403.jpg)
Zbadali ewolucję psów pociągowych z Arktyki. Zwierzęta pojawiły się pod koniec plejstocenu
27 czerwca 2020, 10:09Znalezione na Syberii artefakty, takie jak kościane rzeźby i narzędzia podobne do używanych obecnie przez Eskimosów do mocowania uprzęży psów sugerują, że już w górnym paleolicie psy pomagały człowiekowi. Na syberyjskiej wyspie Żochowa znaleziono szczątki psa oraz dowody, że było to zwierzę pociągowe wykorzystywane przez kulturę Sumnagin przed 9 tysiącami lat.
![](/media/lib/118/n-priusplugin-10b52088cacad9730dd63ff91bfc5761.jpg)
Kalifornijczycy lubią Priusa
24 stycznia 2013, 12:29Hybrydowa Toyota Prius była najchętniej kupowanym samochodem w Kalifornii w 2012 roku. Przerwała tym samym dwuletnią dominację Hondy Civic. Mieszkańcy Kalifornii kupili w ubiegłym roku 60 688 sztuk Toyoty Prius, co stanowi niemal 26% ogólnej sprzedaży w USA
Trwają prace nad hybrydowym półprzewodnikiem
20 grudnia 2007, 11:30Hybrydowy półprzewodnik może posłużyć w przyszłości do stworzenia układów scalonych wyjątkowo odpornych na wysokie temperatury. Badacze z Narodowego Laboratorium Energii Odnawialnej (National Renewable Energy Laboratory – NREL) i Argonne National Laboratory przedstawili wyniki swoich badań nad półprzewodnikiem, który nie rozszerza się pod wpływem ciepła (zero thermal expansion – ZTE).
![](/media/lib/87/n-mamut-z-muzeum-ee31165fcf2e555b6e6b22a9e8dd1ba6.jpg)
Niemieccy naukowcy proponują, by fakt wskrzeszenia znalazł odzwierciedlenie w nazwie
12 czerwca 2017, 10:52Ponieważ wskutek postępów technologicznych coraz popularniejsze staje się wskrzeszanie wymarłych gatunków (ang. de-extintion), grupa niemieckich naukowców zaproponowała, by w nazwie znalazł się "tag" (skrót recr.), który wskazywałyby na ich pochodzenie i pozwalał na odróżnianie od oryginałów.
![](/media/lib/16/1192528927_218995-d64e402cbcf15592b12933629155a6e2.jpeg)
Koniec ATI
30 sierpnia 2010, 11:18Cztery lata po przejęciu producenta kart graficznych, firmy ATI, AMD oświadczyło, że rezygnuje z logo i marki ATI. Przyszłe karty Radeon i FirePro będą sprzedawane pod marką AMD.
![](/media/lib/244/n-cyborg-0b5e232f714880a9d8553ae82a9b2aa0.jpg)
Nowa powłoka ułatwia łączenie ludzkiej tkanki z elektroniką
17 sierpnia 2020, 14:48Stworzenie prawdziwego cyborga, pół-człowieka pół-maszyny, to wciąż science-fiction, naukowcy z University of Delaware poczynili ważny krok w kierunku efektywnego łączenia ludzkiej tkanki z elektroniką. Stworzenie takich połączeń byłoby niezwykle pomocne np. w medycynie, jednak stanowi ono olbrzymi problem ze względu na bliznowacenie tkanki
![](/media/lib/156/n-volt-e727f9fd37dc78c21303afc3ef678c47.jpg)
Bardzo oszczędna hybryda
4 kwietnia 2013, 16:14Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (EPA) uznała, że spalanie hybrydowego Chevroleta Volt wynosi 98 MPG, czyli 2,4 litra na 100 kilometrów. Tymczasem General Motors, producent Volta, informuje, że wiele osób korzystających z tego pojazdu donosi o jeszcze mniejszym spalaniu.
![](/media/lib/29/prius-4b267ef53d57a12f0761cdf34caa49b7.jpg)
Nowe akumulatory dla hybryd
9 czerwca 2008, 10:00Specjalizująca się w produkcji samochodowych akumulatorów firma EnerDel uważa, że gdy do masowego użytku wejdzie nowych typ akumulatorów litowo-jonowych, to zakup hybrydowego pojazdu będzie zwracał się konsumentom już po dwóch latach. Obecnie różnica w cenie pomiędzy samochodem hybrydowym a tradycyjnym powoduje, że na wymierne korzyści z zakupu tego pierwszego trzeba czekać aż siedem lat.
![](/media/lib/118/n-portfel-23e7e6c98ada2eafe59a4b7b52183d37.jpg)
Subsydiowanie samochodów elektrycznych to marnowanie pieniędzy
23 czerwca 2017, 11:14Montreal Economic Institute opublikował raport, z którego wynika, że subsydiowanie zakupu samochodów elektrycznych w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych mija się z celem. To marnowanie pieniędzy – mówi Germain Belzile, jeden z autorów analizy, podczas której pod uwagę wzięto politykę subsydiów stosowaną przez dwie największe prowincje Kanady – Ontario i Quebec