![](/media/lib/25/1206618269_467485-f3418501dc0182540f648882142968f9.jpeg)
Mózg i tak wie, co dobre
27 marca 2008, 11:41Zazwyczaj mówi się, że dysponujemy 5 zmysłami: wzrokiem, słuchem, dotykiem, węchem i smakiem. Na łamach najnowszego numeru pisma Neuron badacze donoszą jednak o kolejnej odkrytej umiejętności: zdolności wykrywania kalorii bez uciekania się do pomocy kubków smakowych.
![](/media/lib/25/1205924369_417168-d8de56a0c9ffde26bd1b17d90c9242c6.jpeg)
Dla feministki większe też jest piękne
19 marca 2008, 10:52Kobiety określające się jako feministki doceniają więcej typów budowy ciała. Do takich wniosków doszli naukowcy z 3 uniwersytetów: w Westminsterze, Newcastle i z Uniwersyteckiego College'u Londyńskiego. Przebadali oni 129 pań nazywających się feministkami i 132 niefeministki. Wszystkim pokazano 10 zdjęć kobiet o różnym wskaźniku masy ciała (BMI), od wychudzonych po otyłe, i poproszono o ocenę atrakcyjności.
![© Brymolicencja: Creative Commons](/media/lib/25/1205831513_576803-3b7607dbe3ba2b3bff73dfc9f4f8a8e2.jpeg)
Oficjalna choroba
18 marca 2008, 09:05Najprawdopodobniej już wkrótce przymusowe wysyłanie e-maili i korzystanie z komunikatora będzie uwzględniane jako zaburzenie w klasyfikacji chorób DSM-IV – donosi gazeta The Ottawa Citizen. Następne wydanie podręcznika jest przygotowywane na rok 2012. Szkic, do którego będzie można zgłaszać swoje uwagi, zostanie jednak udostępniony już w przyszłym roku.
Postaci Disneya w wersji Hitlera
26 lutego 2008, 10:49William Hakvaag, dyrektor muzeum wojny z północnej Norwegii, twierdzi, że znalazł rysunki autorstwa Adolfa Hitlera, które powstały w czasie drugiej wojny światowej. Były one ponoć ukryte w obrazie podpisanym A. Hitler, zakupionym przez Skandynawa na aukcji w Niemczech.
![](/media/lib/23/1203532625_430878-d6904f319a9176a977e60ecc75b2077c.jpeg)
Markowe towary starożytności
20 lutego 2008, 18:31Do tej pory eksperci twierdzili, że nazywanie produktów i tworzenie marek rozpoczęło się wraz z rewolucją przemysłową. W lutowym numerze pisma Current Anthropology ukazał się jednak ciekawy artykuł, którego autorzy twierdzą, że przywiązanie ludzi do marek wyprzedziło nie tylko kapitalizm, ale i współczesne społeczeństwo zachodnie.
![](/media/lib/23/1203429116_027747-81ae43d5e518fbcf6eef9fbc061c8fcb.jpeg)
Żaba pogromczyni dinozaurów
19 lutego 2008, 13:31Brytyjczycy i Amerykanie znaleźli na Madagaskarze skamieniałą żabę sprzed 70 mln lat. Nadali jej przydomek Belzeżaba, ponieważ płaz z piekła rodem żywił się najprawdopodobniej młodymi dinozaurów.
![Mistrzostwa w Rio de Janeiro (2007)](/media/lib/22/1202904934_332670-990152312fdb918b16d0abbb9f840285.jpeg)
Czy istnieją barwy zwycięstwa?
13 lutego 2008, 12:08Jakiś czas temu wyszło na jaw, że podczas olimpiady walki wygrywali najczęściej dżudocy ubrani w niebieskie stroje. Okazało się jednak, że to nie kolor miał wpływ na wynik. Działo się tak, gdyż w takie właśnie barwy przyobleczono sprawniejszych sportowców.
![](/media/lib/22/1202754824_006923-1a6a1e8ed4adce6dcec3c67ef096bd07.jpeg)
Maszyna rozsmakowana w kawie
11 lutego 2008, 18:29Kawa z ekspresu czasem daleko odbiega od oryginału i zasługuje raczej na miano lury niż szlachetnego espresso. Naukowcy od dawna zastanawiali się, czy można stworzyć skutecznie działającą maszynę do próbowania małej czarnej. Szwajcarzy odpowiadają: jak najbardziej! Swoje dokonania w tej dziedzinie opisali w artykule opublikowanym w marcowym wydaniu pisma Analytical Chemistry.
![Eric Schmidt](/media/lib/22/1201780052_150425-d86a3aa9da3a839d4d9dbce9630649ae.jpeg)
Będą razem przez 20 lat
31 stycznia 2008, 11:46W wywiadzie dla pisma Fortune współzałożyciele Google’a, Larry Page i Sergey Brin, oraz dyrektor wykonawczy firmy Eric Schmidt, ujawnili, że obiecali sobie, iż będą pracowali razem przez 20 lat. Do umowy doszło krótko przed giełdowym debiutem Google’a, który miał miejsce w sierpniu 2004 roku.
![© cobalt123](/media/lib/22/1201522125_145271-6148bfdb67755419af502d625b58979e.jpeg)
Prawdziwe skrzywienie
28 stycznia 2008, 11:59Wbrew temu, co świadomie o sobie myślimy i mówimy, jako gatunek jesteśmy predysponowani do uznawania różnych kwestii za prawdziwe. To dlatego im bardziej ambiwalentna odpowiedź na dane pytanie, tym bardziej jesteśmy skłonni uznawać, że jest ona prawdziwa.