Zbyt wiele światła we wszechświecie

18 lipca 2014, 19:45

Wszechświat jest znacznie bardziej jasny niż wynikałoby to z samej tylko liczby obiektów emitujących światło. Coś tu bardzo nie gra - mówi Juna Kollmeier z Observatories of the Carnegie Institution.

Astronauci schronią się w dziurze?

18 lipca 2014, 10:36

Powierzchnia Księżyca naznaczona jest milionami kraterów. Znajduje się na niej też co najmniej 200 dziur, głębokich otworów o stromych ścianach, które mogą prowadzić do jaskiń. Zdaniem Roberta Wagnera z Arizona State University, takie jaskinie mogą posłużyć jako schronienie dla astronautów pracujących na Srebrnym Globie.

Odnaleziono ślady mechanizmu Higgsa

16 lipca 2014, 14:43

Naukowcy pracujący przy eksperymencie ATLAS poinformowali o natrafieniu na pierwsze ślady procesu, który pozwoli na przetestowanie mechanizmu nadawania cząsteczkom masy przez bozon Higgsa. Proces taki ma miejsce rzadziej niż samo powstawanie bozonu Higgsa.

Najpierw borofen, teraz borosferen

15 lipca 2014, 12:19

Naukowcy z Brown University oraz chińskich uniwersytetów Shanxi i Tsinghua odkryli, że 40 połączonych ze sobą atomów boru tworzy strukturę „piłki futbolowej” podobnej do węglowych fullerenów. To pierwszy namacalny dowód na istnienie borowych struktur, które dotychczas postulowano jedynie teoretycznie.

ISEE-3 uległa awarii

11 lipca 2014, 07:38

Nie udało się przejęcie kontroli nad sondą ISEE-3. Specjaliści skupieni w ISEE-3 Reboot Project chcieli zmienić jej trajektorię i umieścić sondę w pobliżu Ziemi. Jednak wkrótce po udanej niewielkiej korekcie trajektorii silniki ISEE-3 zamilkły. Uznano, że układ napędowy uległ awarii.

Baterie słoneczne

'Rozszczepienie singletu' nadzieją fotowoltaiki

10 lipca 2014, 12:46

Redakcja Journal of Physical Chemistry Letters wyróżniła artykuł dotyczący „rozszczepienia singletu”. To proces, w którym pojedynczy foton generuje parę stanów wzbudzonych. Praca autorstwa naukowców z University of California Riverside daje nadzieję na stworzenie ogniw fotowoltaicznych trzeciej generacji.

Kolejna firma inwestuje w loty w kosmos

9 lipca 2014, 18:07

Do wyścigu kosmicznego dołącza kolejna prywatna firma. FireFly Space Systems z Teksasu zaprezentowała projekt pojazdu FireFly Alpha. To rakieta, która ma tanim kosztem wynosić na orbitę lekkie satelity.

Zmierzono najmniejszą siłę

9 lipca 2014, 10:56

Dzięki kombinacji laserów i wyjątkowej pułapki, w którą schwytano niezwykle zimne atomy, naukowcom z Lawrence Berkeley National Laboratory i University of California Berkeley udało się zmierzyć najmniejszą znaną nam siłę. Wynosi ona... 42 joktoniutony. Joktoniuton to jedna kwadrylionowa (10-24) niutona.

Czarne dziury przyspieszają strumienie wodoru

9 lipca 2014, 10:02

Naukowcom z University of Sheffield udało się rozwiązać jedną z zagadek ewolucji galaktyk. Zauważyli oni, że supermasywne czarne dziury znajdujące się w centrach niektórych galaktyk przyspieszają olbrzymie strumienie wodoru molekularnego wydobywające się z galaktyki. Jako, że wodór jest potrzebny do formowania się gwiazd, zjawisko powyższe ma bezpośredni wpływ na ewolucję galaktyk.

Uruchomili silniki wiekowej sondy kosmicznej

7 lipca 2014, 12:54

Amatorom skupionym wokół ISEE-3 Reboot Project udało się uruchomić silniki sondy International Sun-Earth Explorer 3. Leciwa sonda, którą NASA odesłała na emeryturę w 1997 roku zbliżyła się niedawno do Ziemi. Pojazd opuścił Ziemię w 1978 roku i przeprowadził szereg misji, które opisaliśmy we wcześniejszej informacji.