Gwiazdy zniknęły bez śladu?

29 września 2014, 19:23

Niektóre z pierwszych gwiazd mogły zakończyć życie w niezwykły sposób – eksplodowały i całkowicie się wypaliły, nie pozostawiając po sobie czarnej dziury. Do takich wniosków doszli naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Santa Cruz (UCSC) oraz University of Minnesota, którzy przeprowadzili liczne symulacje na superkomputerach. Opisali oni scenariusz końca istnienia gwiazd o masie 55-56 tysięcy razy większej od masy Słońca.

Woda z przestrzeni międzygwiezdnej

26 września 2014, 10:21

Obecność wody jest kluczowa dla powstania i istnienia życia na Ziemi. Dlatego też bardzo istotne jest poznanie pochodzenia wody obecnej w Układzie Słonecznym. Znajdujemy ją przecież nie tylko na Ziemi, ale też w kometach, na Merkurym, w minerałach na Księżycu czy Marsie.

Nie ma czarnych dziur?

25 września 2014, 08:04

Czarne dziury to najbardziej chyba znane struktury kosmosu. Od dawna rozbudzają wyobraźnię opinii publicznej, pisarzy science-fiction oraz naukowców. Są niezwykle tajemnicze, a ostatnie badania z pewnością wzmogą zainteresowanie nimi. Profesor fizyki Laura Mersini-Houghton z University of Norther Carolina dowiodła matematycznie, że... czarne dziury nie istnieją. Wciąż jestem w szoku. Badamy ten problem od ponad 50 lat, a wyniki mojej pracy dają dużo do myślenia - mówi Mersini-Houghton.

Sukces Indii

24 września 2014, 12:34

Indie odnotowały olbrzymi sukces w eksploracji kosmosu. Dołączyły do elitarnego klubu krajów, które umieściły pojazd na orbicie Marsa. Dotychczas udanymi marsjańskimi misjami mogą poszczycić się NASA oraz Europejska Agencja Kosmiczna. Częściowe sukcesy ma na swoim koncie Związek Radziecki.

Prywatne loty będą droższe?

23 września 2014, 15:22

Wewnętrzny audytor NASA, inspektor generalny Paul Martin, ostrzega, że agencja niedoszacowała kosztów utrzymania Międzynarodowej Stacji Kosmicznej do roku 2024. ISS miała działać do 2020 roku, jednak USA chcą o 4 lata przedłużyć jej misję.

MAVEN dotarł do Marsa

22 września 2014, 13:23

NASA świętuje umieszczenie kolejnego pojazdu na orbicie Czerwonej Planety. Mars Atmosphere and Volatile Evolution (MAVEN) wszedł na orbitę planety wczoraj, 21 września, o godzinie 16:24. To pierwszy pojazd, którego zadaniem jest szczegółowe zbadanie wyższych warstw atmosfery Marsa.

Launch America - nowy program NASA

17 września 2014, 11:04

NASA ogłosiła program „Launch America”, w ramach którego prywatny biznes na zlecenie Agencji ma wynosić jej astronautów w przestrzeń kosmiczną. Pierwszy taki lot miałby się odbyć w 2017 roku.

Indie bliskie ogłoszenia marsjańskiego sukcesu

16 września 2014, 15:05

W październiku, po 10 miesiącach podróży, na orbitę Marsa wejdzie indyjska rakieta z próbnikiem na pokładzie. Zadaniem misji jest poszukiwanie śladów życia na Czerwonej Planecie

Wybrano miejsce lądowania Philae

16 września 2014, 13:08

Zespół naukowcy odpowiedzialny za misję pojazdu Rosetta wybrał miejsce na jądrze komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko, na którym wyląduje próbnik Philae. Lądownik wywierci w jądrze dziurę o głębokości ponad 20 centymetrów i pobierze próbki do analizy.

Mrożenie światła

15 września 2014, 14:28

Uczeni z Princeton University pracują nad... skrystalizowaniem światła. Próbują ni mniej ni więcej tylko zamienić światło w kryształ. W ramach prac nad badaniem podstawowych właściwości materii udało im się utrzymać fotony w miejscu. To coś, czego wcześniej nie obserwowaliśmy. Mamy tu do czynienia z zupełnie nowym zachowaniem się światła - mówi profesor Andrew Houck.