Miejskie pasieki nie pomagają pszczołom

29 marca 2022, 21:47

Oprócz jedzenia pszczoły potrzebują również miejsca na gniazdo. Największa grupa naszych gatunków gniazduje w ziemi, zwykle w samodzielnie wykopanych przez siebie norkach. Część musi znaleźć gotowe miejsce na gniazdo, szczelinę w drewnie, w pustej łodydze rośliny czy nawet w tak ekstrawaganckim miejscu jak muszla ślimaka. Najlepszym sposobem pomocy jest utrzymywanie różnorodności w siedlisku, na przykład odrobina „bałaganu” w parku czy ogrodzie – trochę martwego drewna, uschniętych zeszłorocznych pędów roślin, mozaika bardziej i mniej zarośniętej roślinnością gleby. Wtedy pszczoły mogą sobie wybrać miejsca najbardziej im odpowiadające.

W Polsce znajduje się największa na świecie kolekcja ludzkich mózgów. Udostępniono ją w internecie

9 grudnia 2021, 19:32

Digital Brain to projekt digitalizacji, gromadzonych od przeszło pół wieku, zasobów Instytutu Psychiatrii i Neurologii. Wychodząc naprzeciw potrzebom środowiska naukowego i medycznego, przy współpracy z Centrum Projektów Polska Cyfrowa i Ministerstwem Cyfryzacji, powołano do życia projekt o nazwie Digital Brain. Głównym celem przyświecającym autorom projektu było zdigitalizowanie skolekcjonowanego materiału archiwalnego Zakładu Neuropatologii, Instytutu Psychiatrii i Neurologii.

Monika Koperska popularyzuje naukę, wydobywa geniuszy z zapomnienia, pomaga chronić zabytki

7 lipca 2021, 15:12

Myślę, że jestem naukowcem, który bardziej jest świadomy tego, że budowanie społeczeństwa opartego na wiedzy, wiąże się z tym, żeby nauka też dobrze funkcjonowała. I patrzę na sytuację, w jakiej funkcjonują naukowcy bardziej holistycznie. Nie tylko jako na przestrzeń akademicką czy laboratoryjną, ale też jako na przestrzeń społeczną. I cały czas szukam sposobów połączenia naukowców, czy też nauki samej w sobie ze społeczeństwem właśnie.

Z apteki na stół: pierniki przez stulecia

15 grudnia 2020, 19:27

Uważano, że przyprawy zawarte w piernikach, takie jak cynamon, gałka muszkatołowa, imbir, kardamon, anyż, goździki czy pieprz, od którego wzięła się nazwa piernik ("pierny" – "pieprzny"), sprzyjają przyspieszeniu procesów trawiennych. Pierniki podawano jako zakąski do alkoholu, wina, wódki. Ze względu na długi termin przechowywania wypieki towarzyszyły rycerzom na wyprawach wojennych czy pielgrzymom udającym się do sanktuariów. Miały wzmacniać, dostarczać energii. Według zasad dietetyki humoralnej, dodanie piernika do potrawy, na przykład ryby, mogło zniwelować jej "zimne" właściwości. Pierniki, poprzez obecność miodu i pikantnych korzeni, miały zatem działanie rozgrzewające, szczególnie pożądane zimową porą.

Ludzkie oblicze historii medycyny

29 października 2020, 18:23

Niezwykle ważną postacią tamtych czasów jest Anna Dobrska, pierwsza polska dyplomowana lekarka, która w 1877 roku przyjechała do Warszawy z dyplomem Uniwersytetu Medycznego w Zurychu. Jest bohaterką części fabularnej drugiego tomu "Uczniów Hippokratesa". Była niezwykłą kobietą, mądrą, oddaną swojej pracy. Mogła pozostać w Zurychu, miała już spory dorobek naukowy, ale zdecydowała się wrócić do kraju, którego wtedy nawet nie było na mapie. Jej droga naukowa nie była usłana różami. Mimo niewątpliwych kompetencji odmawiano jej prawa wykonywania zawodu w Warszawie. Ale Anna się nie poddała.