Droższe czyli lepsze
3 lutego 2015, 09:35W piśmie Neurology ukazał się artykuł pokazujący, jak cena leku może wpływać na efekty leczenia. Opisany eksperyment potwierdza też przekonanie, że ludzie odbierają towar droższy jako lepszy od tańszego.
Lecznicza moc przytulania
30 grudnia 2014, 13:41Przytulanie pomaga chronić przed stresem oraz infekcjami.
Jak brzmi głos władzy?
24 listopada 2014, 12:37Władza może całkowicie zmienić sposób, w jaki ktoś mówi. Co ważne, inni ludzie potrafią wychwycić charakterystyczne właściwości akustyczne głosu.
Czerniak zależny od trendów w modzie i czynników socjoekonomicznych
3 października 2014, 12:38Czynniki socjoekonomiczne i trendy w modzie wiążą się ze wzrostem częstości przypadków czerniaka złośliwego - twierdzą naukowcy z Wydziału Dermatologii Ronalda O. Perelmana NYU Langone Medical Center.
Zaproponowano pierwszy neurofizjologiczny model wyczuwania przez ludzi wilgoci
3 października 2014, 10:50Zgodnie z proponowaną teorią, uczymy się postrzegać wilgoć przy kontakcie skóry z mokrą powierzchnią i poceniu dzięki wielozmysłowej integracji sygnałów termicznych i dotykowych. Dotąd nie potrafiono jednak określić wkładu wskazówek dotykowych i termicznych oraz sposobu ich integrowania przez układ nerwowy. Ostatnio naukowcy zaproponowali hipotezę, że głównym procesem leżącym u podstawy wrażliwości na wilgoć jest centralna integracja zimna i mechanowrażliwości, wspomagana przez aferentne włókna A.
Śmiertelna agresja szympansów to przystosowanie
18 września 2014, 12:15Od czasów prac Jane Goodall trwa dysputa, czy to naturalna strategia adaptacyjna, która zapewnia przewagę sprawcom (wyewoluowała jako sposób na zwiększenie dostępu do terytorium, pokarmu czy partnerów seksualnych), czy też raczej skutek działań człowieka, np. dokarmiania lub zniszczenia habitatu. Najnowsze badania naukowców z Uniwersytetu Stanowego Arizony (ASU), podczas których porównywano wzorce agresji u szympansów i bonobo, pokazują, że człowiek nie ma z tym nic wspólnego.
Impresjonizm do poprawki
10 czerwca 2014, 14:38Postrzeganie świata z perspektywy impresjonistów może być przyjemne, gdy człowiek ma wybór: sięga po album ze sztuką albo idzie do muzeum. Problem pojawia się, gdy plamy koloru pokrywają pole widzenia cały czas. Bazując na tym toku myślenia i ciągnąc watek nurtów w malarstwie, paryska filia agencji Y&R zaprojektowała dla firmy optycznej KelOptic kampanię reklamową pt. "Zmienić impresjonizm w hiperrealizm".
Dla głodnych większe jest piękniejsze
6 czerwca 2014, 11:59Głodni mężczyźni wolą większe kobiety z nieco pokaźniejszymi piersiami.
Dzieła matematyczne są dla mózgu równie piękne jak sztuka
13 lutego 2014, 10:06Mózg postrzega równania matematyczne tak samo jak dzieła sztuki. Można więc zaryzykować stwierdzenie, że tożsamość Eulera (nazywana, nomen omen, najpiękniejszym wzorem matematycznym) czy tożsamości pitagorejskie są jak muzyka Mozarta czy obraz Michała Anioła.
Bezsilnym wszystko wydaje się cięższe
4 lutego 2014, 13:39Im bardziej ktoś czuje się bezsilny, tym cięższe wydają mu się różne obiekty.
