NASA przygotuje misje do Urana i Neptuna?

19 czerwca 2017, 15:06

Uran i Neptun nie cieszyły się dotychczas większym zainteresowaniem NASA. Obie planety zostały odwiedzone tylko raz przez pojazd wysłany z Ziemi. W obu przypadkach był to Voyager 2, który w pobliżu Urana przeleciał w 1986 roku, a w 1989 roku odwiedził Neptuna. NASA chce jednak to zmienić i niewykluczone, że w latach 30. bieżącego wieku odbędzie się kilka misji do tych planet.

Testowe lato kapsuły Orion

19 czerwca 2017, 13:29

Zespół odpowiedzialny za załogową kapsułę Orion, która posłuży do lotów załogowych w dalszych partiach kosmosu, a być może zawiezie astronautów na Marsa, rozpoczął lato od serii testów systemów bezpieczeństwa Oriona.

Dwie ofiary pożaru stepu po upadku na Ziemię odłamków Sojuza 2.1a

16 czerwca 2017, 13:45

Jeden Kazach zmarł, a drugi trafił do szpitala w wyniku obrażeń wywołanych przez pożar, jaki wybuchł na stepie w środę (14 czerwca) po upadku na Ziemię odłamków rakiety Sojuz 2.1a. Wystrzelona z kosmodromu Bajkonur rakieta wynosiła na orbitę statek transportowy Progress MS-06z z dostawami dla Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Jowisz najstarszą planetą Układu Słonecznego

14 czerwca 2017, 07:40

Jowisz jest najstarszą planetą Układu Słonecznego. Do takiego wniosku doszli naukowcy z Lawrence Livermore National Laboratory oraz Instytutu Paleontologii Uniwersytetu w Münster

Kwantowa rewolucja polskich fizyków

12 czerwca 2017, 11:58

Dr hab. Magdalena Stobińska z Uniwersytetu Warszawskiego zaprezentowała na łamach prestiżowego czasopisma Physical Review Letters nową metodę kwantowego sterowania cząstkami światła (fotonami).

Jeden z budulców życia odnaleziony w przestrzeni międzygwiezdnej

8 czerwca 2017, 13:30

Dzięki Atacama Large Milimeter/submilimeter Array (ALMA) udało się zarejestrować izocyjanian metylu w gromadzie gwiazd IRAS 16293-2422. Odkrycia dokonały zespoły prowadzone przez Rafaela Martina-Domenecha z hiszpańskiego Centro de Astrobiolgia Victora M. Rivilli z Osservatorio Astrofisico di Arcetri we Florencji oraz, osobno, przez Nielsa Ligterinka z Obserwatorium w Leiden i Audrey Coutens z University College London.

Polskie NCBJ udoskonala produkcję pierwiastków promieniotwórczych dla medycyny

8 czerwca 2017, 10:12

Naukowcy z NCBJ przedstawili obiecujące wyniki badań nad otrzymywaniem materiału tarczowego do akceleratorowej produkcji technetu-99m – jednego z ważniejszych dla medycyny nuklearnej izotopów promieniotwórczych. Ich praca ukazała się w czerwcowym numerze czasopisma Applied Radiation and Isotopes.

WASP-127b, planeta bez chmur?

7 czerwca 2017, 09:58

Przeprowadzona za pomocą spektroskopów obserwacja egzoplanety WASP-127b wskazuje, że w jej atmosferze mogą w ogóle nie występować chmury. WASP-127b to superNeptun, którego masa wynosi około 0,18 masy Jowisza, a promień to 1,37 promieni Jowisza.

Najpotężniejsza indyjska rakieta wyniosła najcięższego indyjskiego satelitę