Pierwsze dane o rozpadzie bozonu Higgsa

28 listopada 2013, 13:39

Wstępne wyniki uzyskane w eksperymencie ATLAS, który jest częścią Wielkiego Zderzacza Hadronów, wskazują, że bozon Higgsa rozpada się na dwa fermiony tau. Rozpad zmierzono z pewnością 4,1 sigma. To pierwsze wskazówki mówiące, jak przebiega rozpad bozonu Higgsa

© NASA

Chiny ruszają na podbój Księżyca

27 listopada 2013, 12:50

Chińskie władze zapowiadają, że na początku grudnia wyślą na Księżyc łazik. Wykonano już fotografie potrzebne do wybrania miejsca lądowania. W 2007 roku Chiny wysłały na orbitę Księżyca swój pierwszy pojazd - Chang'e. Został on nazwany od imienia bogini Księżyca. Wkrótce na powierzchni ziemskiego satelity wyląduje Yutu. To imię nefrytowego królika, który jest maskotką Chang'e.

Fala uderzeniowa podświetla resztki supernowej

26 listopada 2013, 12:31

Supernowa po eksplozji świeci przez kilka tygodni lub miesięcy. Jednak pozostałości po eksplozji świecą przez setki lub tysiące lat. Naukowcy od dłuższego czasu zastanawiali się, co powoduje, że świecą tak długo. Teraz astronomowie odkryli, że - przynajmniej w przypadku supernowej Tycho - za podgrzewanie pozostałości supernowej i wymuszanie w ten sposób emisji promieni X odpowiada wsteczna fala uderzeniowa

Tajemnica IC 10 rozwiązana?

25 listopada 2013, 11:38

Duże galaktyki, takie jak Droga Mleczna, powstały wskutek zderzenia mniejszych obiektów tego typu. Jednak obserwowanie zderzeń małych galaktyk jest niezwykle trudne, gdyż zwykle dochodzi do nich na granicy obserwowalnego wszechświata, w odległości 10 miliardów lat świetlnych do Ziemi.

IceCube zarejestrował ultrawysokoenergetyczne neutrina

22 listopada 2013, 18:00

IceCube, o którym informowaliśmy w tekście "Teleskop w głębi Ziemi", zarejestrował 28 wysokoenergetycznych neutrin, które prawdopodobnie pochodzą z najpotężniejszych eksplozji we wszechświecie. Po raz pierwszy obserwujemy takie neutrina - mówi Francis Halzen z University of Wisconsin-Madison.

Artystyczna wizja wybuchu 2006gy© NASA

Potężny rozbłysk gamma

22 listopada 2013, 13:35

Daniele Malesani z Instytutu Nielsa Bohra na Uniwersytecie w Kopenhadze poinformował o zaobserwowaniu jednego z najpotężniejszych rozbłysków gamma. To jeden z najsilniejszych rozbłysków zanotowanych przez satelitę Swift - mówi.Swift trafił w przestrzeń kosmiczną przed 9 laty i każdego roku obserwuje około 100 rozbłysków gamma.

Najstarszy gość z Marsa

21 listopada 2013, 11:12

Profesor Munir Humayun z Florida State University jest przekonany, że zidentyfikował najstarszy znany meteoryt marsjański. Skała oznaczona jako NWA 7533 została w przeszłości znaleziona na Saharze przez jednego z Beduinów. Teraz po szczegółowych badaniach Humayun doszedł do wniosku, że liczy sobie ona 4,4 miliarda lat.

Udany start MAVEN-a