Wirus grypy wyzwalaczem cukrzycy typu 1.

2 listopada 2012, 19:08

W przeszłości wskazywano na rolę entero- i rotawirusów w wyzwalaniu cukrzycy typu 1., teraz naukowcy znaleźli kolejnego winnego - wirus grypy.

Feomelanina zwiększa ryzyko czerniaka

2 listopada 2012, 12:14

Rude osoby są w większym stopniu zagrożone czerniakiem nie tylko dlatego, że występująca u nich forma melaniny - feomelanina - słabiej chroni przed promieniowaniem ultrafioletowym. Okazuje się, że wynikiem procesu jej tworzenia mogą być wolne rodniki.

Argyria przypomina wywoływanie zdjęć

31 października 2012, 15:39

Przyjmowanie srebra - np. w postaci preparatów przeciwbakteryjnych - może prowadzić do argyrii, której głównym symptomem jest zmiana koloru skóry na niebieski, ewentualnie niebieskoszary. Amerykańscy naukowcy jako pierwsi wyjaśnili, w jaki sposób do tego dochodzi (ACS Nano).

Trzy warstwy zamiast dwóch i po bólu

31 października 2012, 08:20

Dostępne w handlu taśmy medyczne skutecznie utrzymują na miejscu różne urządzenia, ale ich usuwanie może prowadzić do uszkodzeń skóry. Zespół z Brigham and Women's Hospital (BWH) i MIT-u wynalazł taśmę, która przywiera do skóry równie mocno jak poprzedniczki, ale jest dla niej znacznie przyjaźniejsza w czasie odrywania.

Czynniki metaboliczne zwiększają ryzyko zgonu w raku prostaty

22 października 2012, 13:09

Nadciśnienie, wysoki poziom cukru we krwi i wskaźnik masy ciała (a więc kryteria rozpoznawcze zespołu metabolicznego) zwiększają ryzyko zgonu z powodu raka gruczołu krokowego.

Diagnozowanie z kształtu strumienia moczu

18 października 2012, 15:14

Naukowcy stwierdzili, że kształt strumienia moczu można wykorzystać do diagnozowania problemów z prostatą (PLoS ONE).

Zabezpieczająca nanopowłoka z wyciągiem z lukrecji

9 października 2012, 15:05

Nanomateriał z wyciągiem z lukrecji można wykorzystać do ochrony biologicznych komponentów urządzeń medycznych oraz implantów podczas sterylizacji.

DNA

Pierwsze wykorzystanie genomu do postawienia diagnozy

5 października 2012, 11:53

Lekarze z Children's Mercy Hospital and Clinics w Kansas City jako pierwsi w historii wykorzystali pełną informację genetyczną do postawienia diagnozy u krytycznie chorych niemowląt. Przeprowadzenie pełnego sekwencjonowania genomu z próbki krwi oraz jego analiza i postawienie diagnozy trwały około 50 godzin

Relacja z wszczepienia implantu ślimakowego na Twitterze

2 października 2012, 14:25

Drugiego października o 7 rano czasu pacyficznego (czyli o 16 naszego czasu) dr Douglas Backous, dyrektor medyczny Centrum Słyszenia i Chirurgii Podstawy Czaszki Swedish Medical Center w Seattle, rozpocznie operację wszczepienia implantu ślimakowego relacjonowaną na żywo na Twitterze.

Studium przypadku przypomniało o konieczności badania wpływu terapii naturalnych na dzieci

2 października 2012, 13:14

U 11-letniej Włoszki występowały uderzenia gorąca. Lekarzom udało się połączyć objaw z zażywanym przez dziewczynkę ziołowym suplementem, w którego skład wchodziły owoce boczni piłkowanej, zwanej też palmą sabalową (Serenoa repens).