Ogniwo na cukier dla sparaliżowanych

14 czerwca 2012, 12:02

Zespół z MIT-u stworzył ogniwo paliwowe na glukozę. Współdzielące źródło zasilania z neuronami urządzenie może zostać wykorzystane w mózgowych implantach, które pozwoliłyby sparaliżowanym pacjentom na nowo poruszać kończynami.

Transgeniczne komary nie przenoszą malarii

13 czerwca 2012, 18:25

Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Irvine i paryskiego Instytutu Pasteura, pracujący pod kierunkiem profesora Anthony’ego Jamesa, stworzyli transgeniczne komary, które nie przenoszą malarii. Ich prace mogą pomóc w zwalczaniu jednej z najgroźniejszych chorób nękających ludzkość.

Z 17-dniowych zwłok wyizolowano żywe komórki miogenne

13 czerwca 2012, 08:07

W ludzkiej tkance mięśniowej pobranej 17 dni po zgonie znaleziono żywe i zdatne do hodowli komórki macierzyste. Wcześniejsze badania sugerowały, że w tak niesprzyjających warunkach - przy braku tlenu i składników odżywczych - wytrzymają góra 2 dni.

Nanodiamenty

Niebezpieczne nanocząsteczki

12 czerwca 2012, 14:39

Naukowcy z Trinity College Dublin informują, że wystawienie na działanie nanocząstek może mieć katastrofalne skutki dla zdrowia. Na łamach Nanomedicine poinformowali, że nanocząstki można powiązać z reumatoidalnym zapaleniem stawów i innymi chorobami autoimmunologicznymi.

Psychotropy w wodzie a autyzmopodobna ekspresja genów u ryb

11 czerwca 2012, 12:00

Antydepresanty i inne środki psychoaktywne, które dostają się do wody, zmieniają profil ekspresji genów u ryb. Zaczyna ona przypominać tę widywaną przy spektrum zaburzeń autystycznych (ang. autism spectrum disorder, ASD).

Niedożywienie w dzieciństwie zwiększa ryzyko cukrzycy w dorosłym życiu

6 czerwca 2012, 12:21

Nawet krótki okres umiarkowanego lub poważnego niedożywienia w dzieciństwie lub w czasie dorastania zwiększa ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2. w dorosłości.

Żeń-szeń łagodzi zmęczenie w chorobie nowotworowej

5 czerwca 2012, 08:15

Podawane przez 2 miesiące wysokie dawki żeń-szenia pięciolistnego (Panax quinquefolius) skuteczniej niż placebo zwalczają zmęczenie u pacjentów z chorobami nowotworowymi.

Modelowanie przyszłych chorób

4 czerwca 2012, 13:59

Po przeanalizowaniu danych tysięcy pacjentów naukowcy z amerykańskich uczelni zaproponowali model statystyczny do przewidywania problemów zdrowotnych, z jakimi będą się zmagać konkretni chorzy. Jego działanie przypomina systemy poleceń sklepów internetowych czy wypożyczalni filmów.

Nieinwazyjne badanie masy komórek beta trzustki

1 czerwca 2012, 14:21

Amerykańscy naukowcy zaprezentowali nieinwazyjną metodę oceny utraty wytwarzających insulinę komórek beta wysp trzustkowych. Dzięki temu w przyszłości będzie można zachować produkcję hormonu i spowolnić albo wręcz zahamować postępy cukrzycy.

Miniczujnik do pomiaru pola elektromagnetycznego mózgu

1 czerwca 2012, 07:48

W amerykańskim Narodowym Instytucie Standardów i Technologii (NIST) powstało ulepszone urządzenie do rejestrowania promieniowania elektromagnetycznego mózgu. Testy naukowców z Physikalisch-Technische Bundesanstalt (PTB) w Berlinie wykazały, że dzięki niemu można wykrywać zarówno pole magnetyczne powstające podczas aktywności spontanicznej, jak i wywołanej.