Zdalna aktywacja genu falami radiowymi

8 maja 2012, 07:56

Brzmi jak science fiction, ale naukowcom naprawdę udała się ta sztuka: za pomocą fal radiowych zdalnie aktywowali w żywej myszy geny, które wdrożyły produkcję insuliny.

Po co komu światła, wystarczy zmiana częstotliwości...

7 maja 2012, 17:36

Sieci połączeń w mózgu mogą uniknąć przeciążenia i korków na najruchliwszych trasach, wykorzystując komunikację w różnych częstotliwościach.

Robot mapuje żywy mózg

7 maja 2012, 13:14

Badacze z MIT i Georgia Institute of Technology znaleźli sposób, by zautomatyzować proces wyszukiwania i nagrywania danych z neuronów w żywym mózgu. Opracowali ramię robota, którego ruchami kieruje wykrywający komórki algorytm komputerowy.

Ekstrakt z propolisu zahamowuje raka prostaty

4 maja 2012, 11:48

Dzięki metodom stosowanym do badania nowotworów i proteomice naukowcy z Centrum Medycznego Uniwersytetu Chicagowskiego stwierdzili, w jaki sposób składnik propolisu - ester fenyloetylowy kwasu kawowego (ang. caffeic acid phenethyl ester, CAPE) - zahamowuje rozwój raka prostaty na wczesnym etapie. Okazuje się, że wyłącza system komórkowy odpowiedzialny za wykrywanie źródeł pożywienia.

Wiktoriański fotel pomoże w terapii parkinsonizmu?

24 kwietnia 2012, 11:42

W 1892 r. wieku francuski neurolog Jean-Martin Charcot opracował wibrujący fotel (fauteuil tr'epidant), który miał służyć do leczenia choroby Parkinsona. Anatom twierdził, że urządzenie pomaga pacjentom, ale zmarł przed końcem rozszerzonych badań. Ostatnio naukowcy z Rush University postanowili powtórzyć studium i sprawdzić, czy wynalazek sprosta współczesnym kryteriom skuteczności.

Aspiryna - spalacz tłuszczu

20 kwietnia 2012, 19:37

Dotąd słyszeliśmy głównie o przeciwbólowym, przeciwgorączkowym i przeciwzapalnym działaniu aspiryny. Teraz naukowcy zauważyli, że kwas salicylowy bezpośrednio zwiększa aktywność enzymu AMPK (kinazy aktywowanej 5'AMP), który prowadzi m.in. do oksydacji kwasów tłuszczowych w wątrobie i mięśniach, wychwytu glukozy i wydzielania insuliny.

Mózg porusza ręką z pominięciem rdzenia

20 kwietnia 2012, 07:50

Zespół z Northwestern University opracował technologię, która przekazuje sygnały z mózgu wprost do mięśni. Omijając rdzeń kręgowy, umożliwia poruszanie sparaliżowaną kończyną. Na razie rozwiązanie przetestowano na małpach.

Uszkodzone serce da się wyleczyć?

19 kwietnia 2012, 18:05

Naukowcy z Gladstone Institutes ogłosili, że udało im się zamienić uszkodzoną tkankę serca w spełniający swe zwykłe funkcje mięsień sercowy.

Wzrost aktywności pewnego genu sprzyja kamicy nerkowej

19 kwietnia 2012, 12:48

Naukowcy ze Szkoły Medycznej Uniwersytetu Waszyngtona w St. Louis odkryli, czemu niektórzy ludzie są bardziej niż inni podatni na tworzenie kamieni nerkowych (EMBO Journal).

Leczenie udaru w karetce jest możliwe

11 kwietnia 2012, 11:55

Leczenie udarów niedokrwiennych w specjalnych ambulansach już w czasie jazdy do szpitala jest realne. Mobilne jednostki udarowe mogłyby sprawić, że rozpuszczające skrzepy wewnątrznaczyniowe leki trombolityczne aplikowano by znacznie wcześniej. To bardzo ważne, ponieważ spełnią one swoją rolę, jeśli poda się je w ciągu 4,5 godz. od początku udaru.