Uszkodzone serce da się wyleczyć?

19 kwietnia 2012, 18:05

Naukowcy z Gladstone Institutes ogłosili, że udało im się zamienić uszkodzoną tkankę serca w spełniający swe zwykłe funkcje mięsień sercowy.

Wzrost aktywności pewnego genu sprzyja kamicy nerkowej

19 kwietnia 2012, 12:48

Naukowcy ze Szkoły Medycznej Uniwersytetu Waszyngtona w St. Louis odkryli, czemu niektórzy ludzie są bardziej niż inni podatni na tworzenie kamieni nerkowych (EMBO Journal).

Leczenie udaru w karetce jest możliwe

11 kwietnia 2012, 11:55

Leczenie udarów niedokrwiennych w specjalnych ambulansach już w czasie jazdy do szpitala jest realne. Mobilne jednostki udarowe mogłyby sprawić, że rozpuszczające skrzepy wewnątrznaczyniowe leki trombolityczne aplikowano by znacznie wcześniej. To bardzo ważne, ponieważ spełnią one swoją rolę, jeśli poda się je w ciągu 4,5 godz. od początku udaru.

Fałszywy wynik, na który warto zwrócić uwagę

10 kwietnia 2012, 19:27

Fałszywie dodatnie wyniki badania mammograficznego powinno się uznawać za powód do zachowania czujności, ponieważ w tej grupie kobiet ostateczne ryzyko wystąpienia raka sutka jest o 67% wyższe niż wśród pań, w przypadku których badania zawsze dawały wynik ujemny.

Problemy z autofagią przyczyniają się do miażdżycy

10 kwietnia 2012, 12:11

Zaburzenia autofagii wywołują stan zapalny w ścianach tętnic, a to jeden z objawów miażdżycy (Cell Metabolism).

Zacisk jak spinka do włosów

7 kwietnia 2012, 21:26

Zatamowanie silnego krwotoku w warunkach bojowych czy polowych, np. po katastrofach naturalnych, stanowi nie lada wyzwanie. Założenie opaski uciskowej lub zastosowanie czynników hemostatycznych wymaga czasu, stąd pomysł byłego chirurga urazowego dr. Dennisa Filipsa, by wykorzystać urządzenie przypominające spinkę do włosów.

Zbadano białko zarządzające obroną przed stresem oksydacyjnym

6 kwietnia 2012, 21:48

Naukowcy z Uniwersytetu Południowej Kalifornii badali białko Nrf2, które chroni m.in. komórki nowotworowe przed stresem oksydacyjnym wywoływanym przez radio- czy chemioterapię.

Autostopem do jądra

6 kwietnia 2012, 12:59

Zespół z Nortwestern University opracował nanocząstki, które dostarczają lek wprost do jądra komórek nowotworowych.

Estrogeny wspomagają negatywny wpływ dymu papierosowego na płuca

4 kwietnia 2012, 13:40

Podczas badań na myszach wykazano, że w płucach estrogen jest metabolizowany do toksycznych pochodnych. W kontakcie z dymem papierosowym ich poziom wzrasta.

Walczą z rakiem piersi, eliminując receptory dobrego cholesterolu

4 kwietnia 2012, 12:22

Usunięcie receptora lipoproteinowego SR-BI ogranicza wzrost raka piersi. Badacze z Uniwersytetu Thomasa Jeffersona prowadzili eksperymenty w warunkach in vitro i na modelu mysim.