![](/media/lib/55/koperta-7d066d2745ca60ba943dab18c70d22ba.jpg)
Grzeszymy po dobrym uczynku
23 września 2009, 10:57Po spełnieniu dobrego uczynku ludzie są bardziej skłonni do zrobienia czegoś niemoralnego, a nawet do popełnienia przestępstwa.
![](/media/lib/55/zamowienie-23134a2706950855f8c403370f81e335.jpg)
Cykliczne wyróżnianie się
22 września 2009, 13:10Grupy ludzi, którzy zamawiają w restauracji jedzenie i napoje, postępują wg ustalonego schematu. Psycholodzy ujawniają, że początkowo wybierają z karty bardzo różne pozycje, potem ich decyzje zaczynają się ujednolicać, by na koniec znów się od siebie oddalić (Journal of Consumer Research).
![](/media/lib/55/tortury-8da4a605cf87008643fa640896d65010.jpg)
Tortury zaburzają pamięć
21 września 2009, 20:05W piśmie Trends in Cognitive Sciences profesor Shane O'Mara z Instytutu Neuronauki Trinity College informuje, że tortury nie są dobrą metodą pozyskiwania zeznań. Z jego badań wynika, że podczas tortur dochodzi do zaburzeń w pracy mózgu, które mogą usunąć z pamięci pożądane informacje lub nawet stworzyć fałszywe wspomnienia.
![](/media/lib/55/zlosc-c5b6f207fb52824a8e6e4c8d84c28432.jpg)
Wszędzie widzą gniew
21 września 2009, 14:51Przestępczość nieletnich może być, przynajmniej częściowo, wynikiem niezrozumienia wskazówek społecznych. Badacze z Japonii wykazali bowiem, że popełniający przestępstwa i wykroczenia chłopcy często błędnie uznają malujący się na czyjejś twarzy niesmak za gniew, co rodzi w nich agresję (Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health).
![](/media/lib/54/szpital-c383340cef9b6d3221892c2350da8d2c.jpg)
Uczą się w stanie minimalnej świadomości
21 września 2009, 10:26Eksperymenty wzorowane na pomysłach Iwana Pawłowa ujawniły, że pacjenci w stanie minimalnej świadomości (ang. minimally conscious) mogą się uczyć, czyli w tym wypadku kojarzyć określony dźwięk z wrażeniem.
![](/media/lib/52/niebieskie-oko-4140b46bf9af7eb27fa6ffbc9f7aebc1.jpg)
Jak mózg uczy się widzieć
18 września 2009, 12:18Badacze z MIT-u obserwowali starsze dzieci i dorosłych, którym udało się przywrócić wzrok. Dzięki temu stwierdzili, w jaki sposób mózg uczy się widzieć. Okazuje się, że kluczem do rozwiązania zagadki jest dynamiczna informacja, czyli obserwowanie poruszających się obiektów.
![](/media/lib/44/muzyka-z-gramofonu-32f954de18c5cb6ab3d655816cba6851.jpg)
Zamknięcie oczu zwiększa emocje
17 września 2009, 10:27Straszna muzyka jest bardziej przerażająca, gdy podczas słuchania mamy zamknięte oczy. Profesor Talma Hendler uważa, że zjawisko to można wykorzystać w terapii osób z parkinsonizmem, alzheimeryzmem i innymi chorobami neurologicznymi.
![](/media/lib/44/klocki-jak-skan-e3fa49432a08108a65ceeca74d9113d0.jpg)
Półkulowe rozumienie idiomów
16 września 2009, 11:03By zrozumieć idiomy, aktywujemy obie półkule naszego mózgu, lecz kluczową rolę odgrywa półkula prawa. Włoscy naukowcy doszli do tego wniosku podczas badań na 15 studentach (BMC Neuroscience).
![](/media/lib/54/ciekawosc-95ad963761f54524ebaaa533cd6cb661.jpg)
Powiązali inteligencję z ciekawością
15 września 2009, 12:55Naukowcom udało się po raz pierwszy znaleźć molekularne powiązania między inteligencją a ciekawością. Wg nich, dzięki temu będzie można opracować leki usprawniające uczenie (Neuron).
![](/media/lib/54/kino-w-okularach-4eb483c4f78737cbc0dcf3712a670241.jpg)
Cyfrowa zmiana postrzegania
15 września 2009, 11:25Nagrania z fałszywymi dowodami mogą w istotny sposób zmienić ludzkie postrzeganie danego zdarzenia. Czasami w ten sposób udaje się nakłonić kogoś do zeznawania w charakterze naocznego świadka w sprawie, która nigdy nie miała miejsca.