Jak samoloty wpływają na klimat
31 marca 2011, 16:01Większość z nas, słysząc o wpływie lotnictwa na klimat, pomyśli zapewne o emisji węgla, tym bardziej, że samoloty spalają olbrzymie ilości paliwa. Tymczasem, jak dowiadujemy się z nowo powstałego pisma Nature Climate Change, chmury tworzone obecnie przez samoloty, mają większy wpływ na klimat niż cała historyczna emisja produktów spalania paliwa lotniczego.
Krokodyl różańcowy - mistrz surfingu
8 czerwca 2010, 12:03Krokodyl różańcowy, największy współcześnie żyjący gad, surfuje pomiędzy wyspami. Naukowcy z University of Queensland, którzy przeprowadzili eksperyment częściowo zaprojektowany i sfinansowany przez tragicznie zmarłego Steve'a Irwina, ustalili, że Crocodylus porosus przemieszczają się nawet o 10 km, ale będąc krótkodystansowcami, a nie wytrzymałościowcami, wyprawę rozpoczynają tylko wtedy, gdy prąd powierzchniowy może je zanieść w kierunku obranego celu.
Trzy gatunki zamiast jednego
23 kwietnia 2010, 11:28Badania genetyczne ujawniły, że choć wszystkie orki (Orcinus orca) wyglądają dość podobnie, w rzeczywistości mamy do czynienia z co najmniej 3 odrębnymi gatunkami.
Istotna cieśnina
12 stycznia 2010, 12:29Międzynarodowe badania przeprowadzone pod kierownictwem specjalistów z amerykańskiego Narodowego Centrum Badań Atmosferycznych (NCAR) pokazują, jak kolosalny wpływ na klimat mogą mieć zmiany na niewielkim obszarze kuli ziemskiej.
Nauka w liczbach
13 listopada 2009, 18:02Na świecie tworzonych jest kilka różnych rankingów uczelni wyższych. Używają one różnych metodologii i żadna z nich nie jest doskonała. Wszystkie one jednak wśród czołowych ośrodków akademickich wymieniają te same uczelnie.
Najczystsze wody oceaniczne
1 lipca 2007, 08:18Na południowym Pacyfiku znaleziono najczystsze znane człowiekowi wody oceaniczne. Obejmują one obszar zbliżony wielkością do obszaru Morza Śródziemnego. Odkrycia dokonał zespół Patricka Rimbaulta z Uniwersytetu Morza Śródziemnego w Marsylii.
F-22 też mają problemy
27 lutego 2007, 10:03Najnowocześniejsze myśliwce świata, amerykańskie F-22 Raptor, uległy poważnej awarii podczas lotu przez Pacyfik. Te supernowoczesne samoloty zaprojektowane tak, by być niewidzialnymi dla radarów, wyposażone w zaawansowane systemy radarowe, najnowsze rodzaje broni i silnik, który pozwala gwałtownie przyspieszać bez pozostawienia olbrzymiej smugi kondendacyjnej, nie oparły się tzw. problemowi roku 2000.