Odtłuszczone mleko chroni przed nadciśnieniem

21 lutego 2008, 09:06

Odtłuszczone mleko chroni przed nadciśnieniem - wynika z badań, których wyniki zostały opublikowane w ostatnim numerze czasopisma Hypertension.



Komu szkodzi dobry cholesterol?

26 maja 2010, 08:51

Wszyscy słyszeliśmy powtarzane co i rusz komunikaty, że dla dobra układu sercowo-naczyniowego należy obniżać poziom złego cholesterolu LDL i podwyższać stężenie dobrego cholesterolu HDL. Okazuje się, że w przypadku pewnej grupy osób to nieprawda i rzekomo dobry cholesterol zwiększa u nich ryzyko nawracających bóli w klatce piersiowej, zawałów serca, a nawet śmierci.


Pył usztywnia tętnice

29 kwietnia 2013, 09:40

Długotrwałe wystawienie na zanieczyszczenia powietrza prawdopodobnie przyspiesza rozwój arteriosklerozy, uważają naukowcy z dwóch amerykańskich uczelni. Profesorowie Sara Adar z University of Michigan i Joel Kaufman z University of Washington stwierdzili, że drobne zanieczyszczenia pyłowe są powiązane z procesem pogrubiania dwóch wewnętrznych warstw ścian tętnicy szyjnej wspólnej


Zaskakujące wyniki badań i więcej pytań niż odpowiedzi

30 maja 2016, 12:23

Zakrojone na bezprecedensowo szeroką skalę badania nad wpływem promieniowania z telefonów komórkowych i urządzeń bezprzewodowych na gryzonie sugerują, że istnieje związek pomiędzy chroniczną ekspozycją na fale radiowe a rzadkimi nowotworami mózgu i serca.


Korzystny wpływ czerwonego wina na zdrowie wiąże się z jego oddziaływaniem na mikroflorę jelitową

28 sierpnia 2019, 10:09

Ludzie, którzy piją czerwone wino, mają bardziej zróżnicowany skład mikroflory jelitowej. Dodatkowo wyniki zgromadzone przez zespół z King's College London pokazują, że spożycie czerwonego wina wiąże się z niższymi poziomami złego cholesterolu i otyłości.


Flawanole chronią nas przed skutkami długotrwałego siedzenia

30 października 2025, 12:03

Niezależnie od tego, czy siedzimy za biurkiem w pracy, na fotelu czytając książkę czy za kierownicą samochodu, długotrwałe siedzenie ma negatywny wpływ na nasz układ krwionośny. Jego skutki mogą być naprawdę poważne. Już 1-procentowe osłabienie działania naczyń krwionośnych badane metodą FMD, reaktywnego rozszerzenia tętnicy ramiennej, która mierzy elastyczność tętnic, powiązana jest z 13-procentowym wzrostem ryzyka chorób układu krążenia, takich jak choroba niedokrwienna serca, udar czy atak serca.


Drukarka do... komórek

26 października 2008, 23:47

Japoński naukowiec pracuje nad udoskonaleniem interesującej maszyny. Przypomina ona zwykłą drukarkę atramentową, lecz zamiast atramentu, "pluje"... komórkami.


Hibernacja na żądanie

29 lipca 2011, 12:36

Naukowcom z Uniwersytetu Alaskańskiego w Fairbanks udało się opanować sztukę wprowadzania susła arktycznego w stan hibernacji na żądanie (Journal of Neuroscience).


Klej do serca

10 stycznia 2014, 12:37

Amerykańscy naukowcy stworzyli klej do serca i naczyń krwionośnych. Spełnia on kilka warunków stawianych takiemu produktowi. Po pierwsze, jest wytrzymały, a zarazem elastyczny. Po drugie, powstaje wyłącznie z substancji naturalnie występujących w organizmie. Po trzecie, można go nakładać jako lepki żel, a następnie utwardzać za pomocą ultrafioletu. Po czwarte, działa otoczony płynącą krwią.


Muffinka zapobiegająca chorobom serca

22 maja 2017, 11:40

Na Uniwersytecie Queensland (UQ) powstała muffinka, która ma obniżać ryzyko chorób serca.


Jubileusz 75-lecia Polskiej Akademii Nauk