Trzy ciężkie choroby autoimmunologiczne wyleczone za pomocą CAR-T. Pierwszy taki przypadek

15 kwietnia 2026, 09:27

Po raz pierwszy w historii naukowcy wykorzystali zaawansowaną immunoterapię CAR-T do zwalczenia trzech zagrażających życiu chorób autoimmunologicznych, które przez lata nie poddawały się tradycyjnym metodom leczenia. Pacjentka, u której konieczne były codzienne transfuzje krwi, po terapii CAR-T od roku nie wymaga żadnego leczenia. Sukces, którego autorami są lekarze ze Szpitala Uniwersyteckiego w Erlangen, daje nadzieję, że CAR-T może posłużyć do zwalczania złożonych zagrażających życiu chorób autoimmunologicznych.



Sklep z czekoladą w Walencjilicencja: Creative Commons

Po reklamach dziecko żarłocznieje

26 kwietnia 2007, 08:59

Po obejrzeniu telewizyjnej reklamy żywności dzieci zjadają więcej, a porcje maluchów z nadwagą czy otyłych zwiększają się o ponad 100%!


Komputer zapobiega... błędom lekarskim

28 listopada 2008, 12:38

Naukowcy z Uniwersytetu Harvarda wykazali, że lekarze, którzy korzystają z elektronicznych baz danych pacjentów są mniej narażeni na oskarżenia o błędy w sztuce. Okazało się, że tylko 6,1% lekarzy posługujących się elektroniczną dokumentacją musiało płacić odszkodowania.


Dwie miary władzy

30 grudnia 2009, 11:24

Amerykańscy i holenderscy psycholodzy postanowili sprawdzić, czy władza napędza w jakiś sposób hipokryzję. Odkryli, że osoby ze świecznika rzeczywiście często stosują ostrzejsze normy moralne wobec innych, a złagodzone wobec siebie.


Kawa z kapsułki zawiera najwięcej furanu

14 kwietnia 2011, 12:08

Naukowcy z Uniwersytetu w Barcelonie określili zawartość furanu (związku o właściwościach kancerogennych) w kawie zaparzanej na różne sposoby: w ekspresie przelewowym, ciśnieniowym, z kapsułki i rozpuszczalnej. Okazało się, że najwyższe stężenia niebezpiecznego związku występowały w kawie z kapsułki, ale nadal były to poziomy mieszczące się w zalecanych normach.


Mikrobiom w ciąży nie do odróżnienia od mikrobiomu zespołu metabolicznego

6 sierpnia 2012, 15:39

Mikrobiom ciężarnych kobiet zmienia się w taki sposób, że zaczyna przypominać florę jelitową chorych z zespołem metabolicznym, który zwiększa ryzyko miażdżycy czy cukrzycy typu 2.


Kwasy omega-3 chronią alkoholików przed demencją?

21 lipca 2014, 09:34

Wiele wskazuje na to, że kwasy omega-3, a konkretnie kwas dokozaheksaenowy (DHA), chronią ludzi nadużywających alkoholu przed neurouszkodzeniami i demencją.


Wystarczy schudnąć, by pozbyć się cukrzycy

2 grudnia 2015, 06:57

Naukowcy z Newcastle University wykazali, że cukrzyca typu II jest wywołana akumulacją tłuszczu w trzustce oraz że wystarczy zmniejszyć ilość tego tłuszczu o mniej niż 1 gram, by pozbyć się choroby. O odkryciu poinformował zespół profesora Roya Taylora na łamach Diabetes Care oraz podczas World Diabetes Conference w Vancouver


Odtworzenie prawidłowego poziomu koenzymu Q10 odwraca insulinooporność

8 lutego 2018, 12:13

Odtwarzając poziom ubichinonu (in. koenzymu Q10), który odpowiada za przenoszenie elektronów w łańcuchu oddechowym, można przezwyciężyć insulinooporność (stan przedcukrzycowy).


Zachód zawdzięcza swój indywidualizm Kościołowi

9 listopada 2019, 05:55

Indywidualizm, jedna z najważniejszych cech zachodniej kultury, bierze swe początki z wpływów Kościoła katolickiego sprzed ponad 1500 lat. Do takich wniosków doszli autorzy najnowszych badań, których wyniki opublikowano w Science.


Jubileusz 75-lecia Polskiej Akademii Nauk