Kolejny popularny słodzik zwiększa ryzyko udaru i ataku serca

6 czerwca 2024, 12:08

Popularny słodzik, ksylitol, dodawany jest do dietetycznych napojów, past do zębów czy gum do żucia. Można go kupić również w pastylkach czy proszku do samodzielnego słodzenia napojów czy potraw. Jak jednak możemy przeczytać w najnowszym numerze European Heart Journal, naukowcy połączyli używanie ksylitolu ze zwiększonym prawdopodobieństwem ataku serca i udaru. Eksperymenty w laboratorium sugerują, że słodzik prowadzi do tworzenia się skrzepów.



Kwas foliowy nie tylko dla ciężarnych

25 listopada 2006, 15:18

Brytyjscy naukowcy uważają, że suplementacja kwasem foliowym może zapobiec chorobom serca i udarom.


Czekolada chroni mózg

6 maja 2010, 11:30

Uczeni z Johns Hopkins University odkryli, że pewien składnik gorzkiej czekolady pomaga chronić mózg przed uszkodzeniem w czasie udaru. Zwiększa on bowiem intensywność sygnałów komórkowych, o których wiadomo, że chronią komórki nerwowe.


Czekolada chroni przed udarem?

30 sierpnia 2012, 12:36

Jedzenie tydzień w tydzień umiarkowanych ilości czekolady zmniejsza ryzyko udaru u mężczyzn - donoszą naukowcy z Karolinska Institutet, podkreślając, że nie ma przy tym znaczenia, czy czekolada jest gorzka, czy mleczna.


Komu służy seks w starszym wieku?

6 września 2016, 10:19

Pierwsze duże badanie wpływu seksu na zdrowie serca w starszym wieku ujawniło, że o ile u mężczyzn częsty seks zwiększa ryzyko zawału i innych problemów sercowo-naczyniowych, o tyle u kobiet obniża ryzyko nadciśnienia.


Zabójcze słodzone napoje

10 września 2019, 11:58

W dużych ogólnoeuropejskich badaniach stwierdzono, że osoby, które dziennie piją co najmniej dwie szklanki napojów słodzonych – niezależnie od tego, czy były one słodzone cukrem czy słodzikami – są narażone na wyższe ryzyko zgonu niż osoby, które piją mniej niż jedną szklankę miesięcznie


Co łączy drzemkę z udarem?

22 lutego 2008, 13:26

Osoby, którym zdarza się nieumyślnie zasnąć podczas dnia, są bardziej zagrożone udarem. Dr Bernadette Boden-Albala z Columbia University wspomina o 2-4-krotnym wzroście prawdopodobieństwa wystąpienia udaru i przestrzega rodziny oraz lekarzy, że drzemki przed telewizorem powinny dla nich stanowić sygnał ostrzegawczy.


Rozwód rodziców zwiększa ryzyko udaru

22 listopada 2010, 13:15

U dzieci, których rodzice się rozwodzą, w dorosłości ponad 2-krotnie wzrasta ryzyko udaru.


Naprawa bariery krew-mózg istotna po udarze

27 marca 2014, 10:12

Naprawa bariery krew-mózg (ang. blood–brain barrier, BBB) po udarze może zapobiec chronicznym deficytom mózgowym.


Relokacja funkcji językowych po lewostronnym udarze okołoporodowym

19 lutego 2018, 12:49

Dzieci, które przechodzą udary okołoporodowe w obrębie lewej półkuli, mają funkcje językowe zlokalizowane w prawej półkuli.


Jubileusz 75-lecia Polskiej Akademii Nauk