Cewnik z opcją wywoływania trzęsienia ziemi

26 marca 2014, 14:47

Inżynierowie z Duke University opracowali nowy model cewnika, który dzięki zastosowaniu pewnego triku wywołuje coś na kształt trzęsienia ziemi, odrywając bakterie biofilmu od podłoża. Później są one zmywane przez strumień spływającego moczu.

Nietypowa reakcja na ukąszenie pająka

25 marca 2014, 14:47

U 66-latka z południa Francji po ugryzieniu pająka rozwinęła się rzadka reakcja, która przyjęła m.in. postać ostrej uogólnionej osutki krostkowej (ang. acute generalized exanthematous pustulosis, AGEP). Jest to o tyle nietypowe, że w 90% przypadków AGEP stwierdza się etiologię polekową. Schorzenie przejawia się nagłym rozsiewem zmian krostkowych na rumieniowo-obrzękowym podłożu. Mogą im towarzyszyć objawy ogólne.

Wirus Ebola© Centers for Disease Control and Prevention

Gorączka krwotoczna zawleczona do Kanady

25 marca 2014, 11:57

W szpitalu w Saskatoon leży w stanie krytycznym mężczyzna, u którego występują objawy przypominające gorączkę krwotoczną Ebola. Chorego umieszczono w izolatce, ale miejscowe służby medyczne podkreślają, że nie ma mowy o zagrożeniu zdrowia publicznego.

Antybiotyk aktywowany światłem

24 marca 2014, 12:05

Naukowcy z Karlsruher Institut für Technologie (KIT) i Uniwersytetu w Kijowie stworzyli antybiotyk, którego aktywność biologiczna jest kontrolowana światłem.

Białaczka wywołana przez katastrofę chromosomalną

24 marca 2014, 10:36

U osób urodzonych z pewną nieprawidłowością w obrębie chromosomów ryzyko rzadkiej dziecięcej ostrej białaczki limfoblastycznej (OBL) jest podwyższone aż 2700-krotnie. W ramach tej wady dochodzi do połączenia centrycznego ramion długich chromosomów 15. i 21. Co istotne, po zlaniu stają się one bardziej podatne na rozpad.

Nowa broń przeciwko nowotworom

21 marca 2014, 14:31

ZL105 to nowy środek, który daje nadzieję na dokonanie przełomu w leczeniu nowotworów. W Angewandte Chemie International Edition ukazał się artykuł, w którym naukowcy z University of Warwick informują o opracowaniu nowego leku pozwalającego na manipulowanie naturalnymi systemami sygnałowymi i energetycznymi organizmu.

Komórki macierzyste z sieci większej mogą leczyć nerki

21 marca 2014, 10:25

U szczurów połączenie sieci większej z nerką w przypadku przewlekłej niewydolności nerek (PNN) może spowolnić, a nawet odwrócić skutki choroby.

Jak stan zapalny mobilizuje komórki guza

20 marca 2014, 12:27

Naukowcy z Uniwersytetu Ludwika Maksymiliana w Monachium odkryli nowy mechanizm sprzężenia zwrotnego, który pozwala połączyć przewlekły stan zapalny z tworzeniem przerzutów.

Superszybka wentylacja chroni płuca skrajnych wcześniaków

20 marca 2014, 10:50

Płytsza superszybka wentylacja - stanowiąca odpowiednik 600 oddechów na minutę - jest lepszym sposobem na ochronę płuc skrajnych wcześniaków. Warto dodać, że obecnie respirator ustawia się często na 30 oddechów na min.

Spacer leukocytu

18 marca 2014, 12:43

Zespół z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego odkrył, że leukocyty, które w ramach odpowiedzi immunologicznej naprawiają uszkodzenia tkanki, przemieszczają się do miejsc objętych stanem zapalnym krok po kroczku. Komórki okresowo tworzą i eliminują przywieranie, głównie pod dwiema "stopami". Poza tym generują siłę uciągu, która przesuwa je do przodu dzięki skoordynowanej aktywności kurczliwych białek.