Metabolizm cholesterolu a anoreksja

12 września 2013, 14:36

Największe jak dotąd badanie obejmujące sekwencjonowanie DNA chorych na anoreksję powiązało chorobę z wariantami genu kodującego enzym regulujący metabolizm cholesterolu.

Lek antywirusowy pomoże chorym z glejakiem?

5 września 2013, 16:10

W New England Journal of Medicine ukazał się artykuł opisujący badania, które sugerują, że szeroko stosowany lek przeciwwirusowy może wydłużać życie osobm cierpiącym na glejaka. To niezwykle agresywny nowotwór mózgu, który daje bardzo złe rokowania

Pojedynczy zastrzyk wiele zmienia

5 września 2013, 14:16

Naukowcy z Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa i amerykańskich Narodowych Instytutów Zdrowia (NIH) zidentyfikowali cząsteczkę, która po podaniu myszom z przypominającym zespół Downa schorzeniem znacząco poprawia pamięć i uczenie. Pojedynczą dawkę aplikuje się w dniu narodzin. Dzięki niej móżdżek osiąga prawidłowe rozmiary.

Trwały implant pełni funkcję okna na mózg

4 września 2013, 08:37

Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Riverside stworzyli przezroczysty implant czaszkowy, który spełnia funkcję okna na mózg. Amerykanie mają nadzieję, że skorzystają na tym pacjenci z zagrażającymi życiu chorobami neurologicznymi, np. nowotworami mózgu.

Ciąża bez jajników

3 września 2013, 13:50

Australijscy naukowcy pomogli zajść w ciążę kobiecie, która w wyniku choroby nowotworowej straciła przed 7 laty oba jajniki. Przed usunięciem ostatniego 24-letnia wtedy Vali poprosiła lekarzy o zamrożenie próbki tkanki.

Mikromózgi z probówki

29 sierpnia 2013, 14:06

Zespołowi doktora Jürgena Knoblicha z Instytutu Biotechnologii Molekularnej Austriackiej Akademii Nauk udało się uzyskać minimózgi z "probówki".

Migrena zmienia mózg

29 sierpnia 2013, 11:19

Migrena może na stałe zmieniać strukturę mózgu.

Wyodrębniono 3 podtypy raka żołądka

28 sierpnia 2013, 13:21

Naukowcy z Centrum Medycznego Duke University wyodrębnili 3 podtypy raka żołądka. Wg nich, opracowanie testów genetycznych do klasyfikowania guzów pozwoliłoby zastosować terapię zapewniającą najlepsze rezultaty.

Defekt strukturalny komórek skóry prowadzi do alergii

27 sierpnia 2013, 13:27

Defekt strukturalny komórek skóry może się przyczyniać do rozwoju alergii skórnych i pokarmowych.

Kokaina błyskawicznie zmienia mózg

26 sierpnia 2013, 12:16

Przyglądając się płatom czołowym myszy na poziomie komórkowym, naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego zauważyli, że po jednej dawce kokainy następuje szybki wzrost stabilnych kolców dendrytycznych. To istotne, bo między nimi a zakończeniami aksonalnymi tworzą się synapsy aksodendrytyczne.