Ludzkie komórki macierzyste przekształcone w działające komórki płuc

2 grudnia 2013, 11:07

Po raz pierwszy naukowcom udało się przekształcić ludzkie komórki macierzyste w funkcjonujące komórki płuc i dróg oddechowych. Osiągnięcie zespołu z Centrum Medycznego Uniwersytetu Columbii ma spore znaczenie dla modelowania chorób płuc, skryningu leków, badania rozwoju ludzkich płuc czy uzyskiwania tkanki do przeszczepu.

Metabolit cholesterolu napędza wzrost i rozprzestrzenianie raka piersi

29 listopada 2013, 11:48

Jeden z metabolitów cholesterolu, 27-hydroksycholesterol (27-OHC), może napędzać wzrost i rozprzestrzenianie najpowszechniejszych (hormonozależnych) raków piersi. Wg autorów artykułu z pisma Science, oznacza to, że można by im zapobiegać, przyjmując obniżające poziom cholesterolu statyny oraz stosując odpowiednią dietę.

Zidentyfikowano nowy agresywny szczep HIV

28 listopada 2013, 14:30

Naukowcy ze szwedzkiego Lund University ostrzegają, że nowo odkryty szczep HIV jest wyjątkowo agresywny i prowadzi do bardzo szybkiego rozwoju AIDS. Średni czas jaki upływa pomiędzy zakażeniem a rozwojem choroby wynosi 5 lat. Tak szybko nie działa żaden ze znanych szczepów.

Mózg osoby cierpiącej na chorobę Alzheimera

Choroba Alzheimera to cukrzyca mózgu?

28 listopada 2013, 11:25

Naukowcy zdobywają coraz więcej dowodów wskazujących, że choroba Alzheimera jest... odmianą cukrzycy typu 2. To jednocześnie dobra i zła wiadomość. Dobra, bo daje nadzieję, że uda się zapobiegać rozwojowi choroby Alzheimera tak, jak można zapobiegać cukrzycy

Sód z musujących preparatów może zagrażać zdrowiu

27 listopada 2013, 14:19

Gdy są przyjmowane w maksymalnych zalecanych dawkach, niektóre rozpuszczalne środki przeciwbólowe prowadzą do przekroczenia norm dziennego spożycia sodu dla dorosłych.

Co ma minóg do regeneracji ludzkiego rdzenia?

25 listopada 2013, 16:07

By sprawdzić, czemu u niższych kręgowców po uszkodzeniu rdzenia neurony się regenerują, a u wyższych, np. ludzi, nie, naukowcy z Uniwersytetu Missouri wyizolowali od minoga morskiego zniszczone neurony połączeń siatkowo-rdzeniowych. W dalszej kolejności zajęli się hodowlą i oceną wpływu podania aktywatorów różnych grup przekaźników wtórnych (ang. second messengers) na wzrost komórek.

Koktajl naturalnych składników w 100% radzi sobie z komórkami raka piersi

25 listopada 2013, 14:47

Kompozycja 6 naturalnych składników roślinnych zabija 100% komórek raka piersi w badanych próbkach, nie szkodząc przy tym zdrowym komórkom.

Chroni się przed amebami i zabija ludzi

25 listopada 2013, 12:52

Cryptococcus gattii to drożdże, które do niedawna występowały przede wszystkim w tropikach i klimacie subtropikalnym. Od kilku lat pojawiają się jednak znacznie dalej na północ - za co niektórzy winią globalne ocieplenie - i, co gorsza, zabijają ludzi. W latach 1999-2008 w Kolumbii Brytyjskiej (Kanada) infekcji uległo 216 osób, a 8 z nich zmarło

Pomaga na grzybicę, szkodzi w przypadku grypy

25 listopada 2013, 11:45

Amfoterycyna B, antybiotyk przeciwgrzybiczny, pogarsza przebieg grypy.

Ibuprofen pozwoli rozszerzyć medyczne zastosowanie marihuany?

22 listopada 2013, 11:44

Naukowcy opisali szlaki molekularne związane z upośledzeniem pamięci i uczenia przez marihuanę. W artykule opublikowanym na łamach pisma Cell dowodzą, że efektom ubocznym można zapobiec (lub zmniejszyć ich nasilenie), stosując ibuprofen.