Czerwone niekoniecznie zdrowe

8 kwietnia 2013, 20:30

Spożywanie dużych ilości czerwonego mięsa może prowadzić do chorób serca, mimo iż zawiera ono mało tłuszczu i cholesterolu. Specjaliści dowiedli, że odpowiedzialne za chorobę są bakterie z przewodu pokarmowego zmieniające jeden ze składników czerwonego mięsa w związek, który przyspiesza odkładanie się blaszek miażdżycowych w arteriach.

Serce bije, pompuje i węszy?

8 kwietnia 2013, 11:50

Dotąd sądzono, że nos ma monopol na receptory węchowe. Czas jego hegemonii najwyraźniej się jednak kończy, o czym świadczą m.in. doniesienia doktora Petera Schieberlego z Uniwersytetu Technicznego w Monachium.

Gwiaździsta katarakta po ciosie w oko

5 kwietnia 2013, 08:27

U pewnego Austriaka po uderzeniu pięścią w oko utworzyła się zaćma w kształcie gwiazdy.

Zakażenia układu moczowego o wiele częstsze przy nawrocie schizofrenii

4 kwietnia 2013, 13:12

U pacjentów doświadczających nawrotu schizofrenii zakażenia układu moczowego (ZUM) są 29-krotnie częstsze niż u zdrowych psychicznie ludzi.

Witamina E kontra nowotwory

27 marca 2013, 13:30

Udało się potwierdzić antynowotworowe właściwości witaminy E. Liczne badania na zwierzętach sugerowały, że witamina E zapobiega rozwojowi nowotworów, jednak nie uzyskano takich samych wyników w przypadku ludzi. Teraz naukowcy z Ohio State University (OSU) opisali mechanizm dobroczynnego działania witaminy

Nowatorska terapia genowa pomaga walczyć z nowotworami

27 marca 2013, 11:03

David Aptone, cierpiący na nieuleczalną formę białaczki, odzyskał zdrowie po ośmiu dniach od rozpoczęcia nowatorskiej terapii genowej. Choroba cofnęła się też u czterech innych pacjentów. Jeden z nich zmarł później z powodu zakrzepu niezwiązanego z leczeniem, a drugi - gdy choroba powróciła

Zaburzenie recyklingu receptorów przez niedobór białka

25 marca 2013, 19:16

Naukowcy z Sanford-Burnham Medical Research Institute stwierdzili, że dodatkowy 21. chromosom upośledza uczenie i pamięć osób z zespołem Downa, prowadząc do spadku ilości białka SNX27 w mózgu.

Kobiety i mężczyźni chorują inaczej

25 marca 2013, 14:02

Giovannella Baggio ze Szpitala Uniwersytetu w Padwie ujawniła różnice międzypłciowe dotyczące objawów, czasowania czy ryzyka zawału serca, raka jelita grubego, pierwotnej marskości żółciowej wątroby i osteoporozy.

Wyjątkowa Borrelia

25 marca 2013, 12:11

Borrelia burgdorferi, bakteria wywołująca boreliozę, jest jedynym znanym organizmem, który może żyć bez żelaza. Wszystkie inne formy życia wykorzystują ten pierwiastek do wytwarzania protein i enzymów. Borrelia burgdorferi korzysta z manganu, dzięki czemu jest w stanie przetrwać w sytuacji, gdy broniący się przed patogenem organizm pozbawia go żelaza, by zagłodzić intruza.

Świecący opatrunek zdemaskuje zakażenie

25 marca 2013, 12:10

Chemicy z Uniwersytetu w Bath opracowali prototypowy opatrunek na rany oparzeniowe, który reaguje na pierwsze objawy zespołu wstrząsu toksycznego (ang. toxic shock syndrome, TSS).