Co drugi człowiek podatny na tworzenie fałszywych wspomnień

8 grudnia 2016, 12:48

Po odpowiedniej manipulacji wiele osób ma skłonność do "pamiętania" wydarzeń, które nigdy nie miały miejsca.

Przejadanie, by przebić rywala

6 grudnia 2016, 14:58

Amerykańskie badanie wykazało, że w sytuacjach społecznych mężczyźni są zagrożeni przejadaniem nawet wtedy, gdy teoretycznie nic ich do tego nie zachęca. Nawet jeśli mężczyźni o tym nie myślą, jedzenie więcej niż znajomy może być postrzegane jako pokaz męskości i siły - wyjaśnia dr Kevin Kniffin.

Akwaporyna 4 - nowy cel terapii przeciwalzheimerowej?

5 grudnia 2016, 13:49

Ludzie zdrowi i z chorobą Alzheimera (ChA) różnią się pod względem rozmieszczenia i wyglądu akwaporyny 4 - białka błonowego uczestniczącego w transporcie wody.

Gram-ujemne bakterie wiążą się z patologią alzheimera

1 grudnia 2016, 08:15

Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Davis stwierdzili, że w porównaniu do grupy kontrolnej, w mózgach pacjentów z późną postacią choroby Alzheimera (ChA) występuje o wiele więcej lipopolisacharydu (LPS) oraz białka K99 pilusów pałeczek okrężnicy (Escherichia coli). Kalifornijczycy zauważyli także, że LPS gromadzi się z beta-amyloidem w blaszkach starczych.

Enzymatyczna przyczyna depresji

30 listopada 2016, 13:08

Naukowcy z Karolinska Institutet opisali rolę enzymu CYP2C19 w depresji, a konkretnie w zmianach funkcjonalnych i morfologicznych zachodzących w mózgu.

Gdy boli obserwacja bólu...

29 listopada 2016, 13:54

Niektórzy ludzie twierdzą, że czują ból, patrząc na bolesne doświadczenia innych. Okazuje się, że dotyczy to zwłaszcza pacjentów z kompleksowym zespołem bólu regionalnego (ang. complex regional pain syndrome, CRPS), u których ból wzmaga się zarówno pod wpływem własnych działań, jak i obserwacji czyichś poczynań.

Melodia zwiększa gładkość czekolady

28 listopada 2016, 07:11

Słuchanie muzyki podczas jedzenia czekolady wpływa na nasze odczucia. Przeprowadzony w laboratorium eksperyment dowiódł, że mechanizmy percepcji mózgu są bardziej złożone niż sądzono.

Depresja wpływa na żołądek, a lęk na skórę

25 listopada 2016, 12:52

Po zaburzeniach afektywnych, takich jak depresja, u młodych ludzi pojawiają się często zapalenia stawów i choroby przewodu pokarmowego. Podobny związek istnieje między zaburzeniami lękowymi i chorobami skóry

Niektórzy mają świetną pamięć mimo zmian typowych dla alzheimera

18 listopada 2016, 13:30

Naukowcy z Northwestern Medicinie zbadali mózgi osób w wieku 90 lat i starszych i stwierdzili, że mimo w pełni rozwiniętych zmian patologicznych typowych dla choroby Alzheimera (licznych blaszek beta-amyloidu i splątków neurofibrylarnych z hiperfosforylowanego białka tau) niektórzy seniorzy do końca życia cieszą się świetną pamięcią.

Ludzie z Zachodu słyszą oczami. Japończycy nie...

17 listopada 2016, 13:29

O ile u osób z kultury zachodniej ruchy warg wpływają na percepcję wypowiadanych słów, o tyle dla Japończyków ta część twarzy zdaje się w ogóle nie mieć znaczenia.