Przeciwzmęczeniowe kakao

5 marca 2019, 16:14

Kakao może pomóc w walce ze zmęczeniem towarzyszącym stwardnieniu rozsianemu (SR). To trudny do leczenia objaw, który występuje u 9 na 10 chorych.



Transplantacja mikrobiomu pochwy skuteczną metodą leczenia waginozy bakteryjnej?

10 października 2019, 05:49

Transplantacja wydzieliny pochwowej okazała się skuteczną metodą leczenia nawracającej niepoddającej się terapii waginozy bakteryjnej (BV), donoszą autorzy niewielkich badań klinicznych, których wyniki opisano na łamach Nature Medicine.


Wrażliwość mózgu na insulinę decyduje, czy schudniemy i gdzie odłoży nam się tłuszcz

28 kwietnia 2020, 13:08

Okazuje się, że na utratę wagi w wyniku zmiany stylu życia na zdrowszy oraz na rozkład tłuszczu w organizmie wpływa wrażliwość mózgu na insulinę. Długoterminowe badania prowadzone Niemieckie Centrum Badań nad Cukrzycą, Centrum Helmholza w Monachium oraz Szpital Uniwersytecki w Tybindze wykazały, że jeśli nasz mózg jest wrażliwy na obecność insuliny, możemy bardziej stracić na wadze, pozbyć się niezdrowego tłuszczu brzusznego i łatwiej utrzymać niską wagę przez lata


Płeć i sposób parzenia kawy decydują o jej wpływie na poziom cholesterolu

11 maja 2022, 09:44

Płeć oraz metoda przygotowania kawy mogą być kluczowymi elementami, które decydują o związku spożycia kawy ze zwiększonym poziomem cholesterolu we krwi. Kawa zawiera związki chemiczne, o których wiadomo, że podnoszą poziom cholesterolu. Autorzy najnowszych badań chcieli sprawdzić, czy sposób przygotowania kawy ma jakiś wpływ na poziom cholesterolu.


Niedobór witaminy K negatywnie wpływa na pracę mózgu

11 kwietnia 2025, 08:37

Badania przeprowadzone na gryzoniach w średnim wieku wskazują, że brak witaminy K może zwiększać stan zapalny i zakłócać proliferację komórek w hipokampie, części mózgu odpowiedzialnej za pamięć i uczenie się. Wyniki pokazują zatem, w jaki sposób niedobór witaminy K może wpływać na nasze zdolności poznawcze w miarę, jak przybywa nam lat.


Niezdrowe czerwone mięso

27 czerwca 2006, 15:58

Dieta obfitująca w czerwone mięso może zwiększać ryzyko zachorowania na nowotwór trzustki. Dobra wiadomość jest taka, że jedząc drób, obniżamy to prawdopodobieństwo. Tego typu rewelacje zawarto w artykule szwedzkich naukowców, opublikowanym na łamach International Journal of Cancer.


Oliwa

Mózg nieświadomy otyłości ciała

7 marca 2007, 13:23

W eksperymentach na myszach wykazano, że dieta wysokotłuszczowa „znieczula” mózg na działanie hormonów hamujących apetyt. W ten sposób mózg staje się nieświadom otyłości ciała.


© ashisgett

Resocjalizacja dietą

2 lutego 2008, 16:42

Podawanie osadzonym w brytyjskich więzieniach kryminalistom witamin, substancji mineralnych i kwasów tłuszczowych omega-3 ma zapobiec agresywnym zachowaniom.


Chore w związku

5 marca 2009, 11:40

U kobiet żyjących w małżeństwach pełnych napięć i konfliktów zwiększa się podatność na choroby serca, udary oraz cukrzycę typu 2. Podobnej zależności nie zaobserwowano w przypadku mężczyzn.


Siwienie zależne od genów, nie od stresu

1 grudnia 2009, 11:30

W przypadku kobiet siwienie jest związane raczej z genami niż z trybem życia, np. doświadczanym stresem czy dietą (PLoS ONE).


Jubileusz 75-lecia Polskiej Akademii Nauk