Zarządzanie za pomocą zapachu

11 lipca 2014, 09:47

Dzikie goryle nizinne (Gorilla gorilla gorilla) wykorzystują w komunikacji zapach.



Co przeszkadza ćmie?

27 czerwca 2014, 09:09

Silne zapachy, zarówno naturalne jak i sztuczne, mogą przeszkadzać owadom zapylającym w odnalezieniu kwiatów. Naukowcy z Uniersity of Arizona i Univeristy of Washington odkryli, że zarówno zanieczyszczenia emitowane przez człowieka, jak i naturalne zapachy przyrody, mogą stanowić problem dla zapylaczy.


Bakterie zapraszają na owocową ucztę

17 kwietnia 2014, 10:52

Larwy muszek owocowych ciągną do zapachu owoców już zasiedlonych przez larwy, bo tak działają na nie bakterie z organizmów pobratymców.


Zapach ciała ujawni, czy było się szczepionym

3 kwietnia 2014, 12:35

Woń ciała zmienia się po szczepieniu.


Szczurzy mózg pamięta bodźce działające w czasie znieczulenia ogólnego

20 marca 2014, 07:09

Szczurzy mózg może pamiętać zapachy, z którymi zetknął się podczas znieczulenia ogólnego.


Nagradzający zapach znajomego człowieka

19 marca 2014, 13:39

Psi ośrodek nagrody (jądro ogoniaste) reaguje silniej na zapach znajomych ludzi niż na wonie znanych psów.


Pająk chroni się przed pająkiem, wykorzystując pająkożerne mrówki

13 marca 2014, 10:39

Skakun Phintella piatensis zabezpiecza się przed atakami rozsnuwaczowatych, mieszkając z jadającymi pająki mrówkami Oecophylla smaragdina.


Odpowiada za rybi zapach ryb i ogranicza głębokość ich występowania

4 marca 2014, 11:37

Poniżej 8200 m nie widuje się ryb, a teraz naukowcy zyskali fizjologiczne wyjaśnienie tego zjawiska. Powodem jest N-tlenek trimetyloaminy (ang. trimethylamine N-oxide, TMAO), który nie tylko odpowiada za rybi zapach, ale i stabilizuje białka komórek. Bez TMAO proteiny uległyby zniekształceniu przez ciśnienie i przestałyby działać.


Niewidzący od urodzenia częściej mają koszmary senne

3 marca 2014, 11:37

Osoby niewidome od urodzenia miewają koszmary senne częściej od widzących i ludzi ociemniałych po 1. r.ż.


Wyobrażanie zapachu dźwignią reklamy?

24 lutego 2014, 15:10

Wyobrażanie sobie zapachu produktu (ang. smellizing) zwiększa chęć nabycia i skonsumowania reklamowanych produktów.


Zostań Patronem

Od 2006 roku popularyzujemy naukę. Chcemy się rozwijać i dostarczać naszym Czytelnikom jeszcze więcej atrakcyjnych treści wysokiej jakości. Dlatego postanowiliśmy poprosić o wsparcie. Zostań naszym Patronem i pomóż nam rozwijać KopalnięWiedzy.

Patronite

Patroni KopalniWiedzy