Bisfenol A z puszek podwyższa ciśnienie?

9 grudnia 2014, 12:36

Wg naukowców z Seulskiego Uniwersytetu Narodowego, picie napojów z butelek jest dla ciśnienia zdrowsze od picia napojów z puszek. W tych ostatnich znajduje się bowiem warstwa żywicy epoksydowej z bisfenolem A (BPA), a BPA powiązano wcześniej z nadciśnieniem i ograniczeniem zmienności rytmu zatokowego.



Samce pawianów masajskich, które mają przyjaciółki, żyją dłużej

22 września 2020, 09:14

Dzięki danym z 35 lat badanie ponad 540 pawianów masajskich (Papio cynocephalus) z Parku Narodowego Amboseli wykazało, że samce, które mają bliskie związki z samicami, cechuje wyższy wskaźnik przeżywalności.


Okres dzielący ciąże a ryzyko przedwczesnego porodu

3 czerwca 2006, 15:50

Ważna informacja dla par planujących powiększenie rodziny: kobiety zachodzące w ciąże w krótkim lub długim czasie po sobie znajdują się w grupie podwyższonego ryzyka przedwczesnego porodu i wydania na świat mniejszych dzieci z niską wagą urodzeniową.


Przekonania wpływają na stężenie hormonu głodu

10 czerwca 2011, 10:49

Ludzie przekonani, że podano im bardziej kaloryczny napój, czują się w większym stopniu nasyceni od badanych, którym podano ten sam napój opisany jako niskokaloryczny i niskotłuszczowy. Psycholodzy z Uniwersytetu Yale wykazali, że stan umysłu wpływa na poziom greliny - wywołującego głód hormonu wydzielanego przez pusty żołądek.


Prądem przyrządzone

19 kwietnia 2017, 05:16

Poszukując skutecznych metod utrwalania żywności, naukowcy zwracają się ku pulsacyjnemu polu elektrycznemu i ultradźwiękom. Zastosowanie odpowiednich parametrów pozwala zabić bakterie, a jednocześnie wydajniej tłoczyć soki z wyższą zawartością prozdrowotnych polifenoli czy uzyskiwać frytki chłonące mniej tłuszczu.


Gdy matka je dużo tłuszczów i cukrów, naraża dziecko na niealkoholowe stłuszczenie wątroby

16 stycznia 2026, 16:21

Karmione piersią dzieci matek jedzących wysokotłuszczową dietę bogatą w cukry, są narażone w późniejszym życiu na zwiększone ryzyko niealkoholowego stłuszczenia wątroby. Naukowcy z University of Oklahoma zauważyli, że ryzyko takie można zmniejszyć. Przeprowadzili badania, w czasie których podawali ciężarnym i karmiącym myszom związek wytwarzany przez zdrowy mikrobiom jelitowy i zauważyli, że zmniejsza on ryzyko stłuszczenia wątroby u potomstwa myszy, w których diecie znajdowało się dużo tłuszczu i cukru. Odkrycie to może wskazywać, że zdrowy mikrobiom może chronić przed tego typu problemami.


Czekolada zmniejsza gęstość kości

25 stycznia 2008, 11:12

Czekolada może osłabiać kości, sprzyjając złamaniom. Australijskie badania wykazały, że kobiety, które codziennie jedzą czekoladę, mają słabsze kości od pań ulegających słodkiej pokusie rzadziej niż raz w tygodniu.


Dostosowując się do robota, zaczynają lepiej chodzić

30 sierpnia 2012, 09:22

Idąc razem, ludzie nieświadomie synchronizują chód. Rozwikłując mechanizm tego zjawiska, japońscy naukowcy opracowali cyfrowego towarzysza (Walk Mate), który poprawia stabilność, mobilność i jakość życia ludzi z chorobą Parkinsona.


Wysoko przetworzona żywność skraca życie

12 lutego 2019, 08:52

Szeroko zakrojone francuskie badania wskazują na związek pomiędzy konsumpcją bardzo wysoko przetworzonej żywności, a ryzykiem śmierci. Badaniami objęto dziesiątki tysięcy osób, których dietę monitorowano w latach 2009–2017. Okazało się, że spożywanie gotowych pokarmów, takich jak np. zakupionych w supermarketach gotowych dań, które wystarczy podgrzać, umiarkowanie zwiększa ryzyko zgonu.


Pobudzony je niezdrowo

22 czerwca 2010, 11:16

Szczęśliwi ludzie przeważnie wybierają zdrowsze produkty, ale okazuje się, że na to, czy rzeczywiście się tak stanie, wpływa też intensywność emocji. Poziom podniecenia towarzyszący pozytywnemu nastrojowi może się przeciwstawiać korzystnemu wpływowi dobrego humoru na zdolność opierania się pokusom – tłumaczą Alexander Fedorikhin z Indiana University i Vanessa M. Patrick z University of Houston.


Jubileusz 75-lecia Polskiej Akademii Nauk