![© Myukii, Creative Commons](/media/lib/20/1198071723_384894-8904dbbb16c1b6b6c4283103ef5cb3fd.jpeg)
Geny nie wygrywają wyścigów
19 grudnia 2007, 13:38Jeśli ktoś kupuje źrebię championa, nie nabywa równocześnie gwarancji, że również ono będzie triumfować w większości biegów. Ważniejsze od genów są wychowanie, ujeżdżanie i trenowanie. Tylko 10% wygranych można przypisać krwi (Biology Letters).
![](/media/lib/77/proboscis_monkey-67ca8d66505e29646be9638201d96c52.jpg)
Małpa zwraca pokarm jak krowa
5 kwietnia 2011, 12:15Nosacze sundajskie (Nasalis larvatus) są pierwszymi małpami, u których odkryto mechanizmy obróbki pokarmu przypominające krowie. Okazuje się bowiem, że ci przedstawiciele makakowatych zwracają pokarm (odłykują) do jamy gębowej i ponownie go przeżuwają.
![](/media/lib/213/n-zlosc-f4bc7ce617dc51143801981d2191ec39.jpg)
Zakażeni i wściekli
1 kwietnia 2016, 17:51U ludzi z zaburzeniem eksplozywnym przerywanym (ang. Intermittent explosive disorder, IED), dla których typowe są wybuchy gniewu nieproporcjonalne do wywołującej je sytuacji, ponad 2-krotnie częściej występuje utajone zakażenie Toxoplasma gondii, pasożytem wywołującym toksoplazmozę.
![](/media/lib/308/n-pr2-ubiera-naukowca-1d3b53b9a3400b512d9600284ab33b8d.jpg)
Na Georgia Tech testują robota do ubierania ludzi
16 maja 2018, 07:32Miliony ludzi na całym świecie z różnych powodów potrzebują pomocy w ubieraniu. Roboty mogłyby się sprawdzić przy tym zadaniu, na razie kłopotów przysparzają jednak skomplikowane ludzkie ciało i ubrania. By sprostać zapotrzebowaniu, w Georgia Tech skonstruowano robota PR2, który w ciągu 1 dnia przeanalizował blisko 11 tys. symulacji ubierania człowieka i na tej podstawie "wyobraził sobie", co może czuć ubierana w szpitalną koszulę istota ludzka.
![Kapibara](/media/lib/21/1200512906_633440-59bacdb911d62c69884d49518026b124.jpeg)
Król szczurów
16 stycznia 2008, 18:56Największym współcześnie żyjącym gryzoniem jest kapibara. W porównaniu do Josephoartigasia monesi jest jednak prawdziwą kruszyną, ponieważ waga tego ostatniego to 1000 kg. Skamieniałości sprzed 2 mln lat odkryto w Ameryce Południowej.
![](/media/lib/22/1202123396_905619-2e54bf0b8117867981e52ec63146a04e.jpeg)
Pozytywne emocje pomagają jednym, a szkodzą innym
27 kwietnia 2011, 09:13Przedstawicielom rasy białej koncentrowanie się na pozytywnych emocjach pomaga zwalczyć stres i wyjść z depresji. Azjatom tego typu terapia nie pomaga, a nawet może nawet zaszkodzić (Emotion).
![](/media/lib/245/n-alephcont-a22d84e28b771dae621293aff3d8adbe.jpg)
Uniwersytecki łazik pojedzie do Stanów Zjednoczonych
25 kwietnia 2016, 10:13Działające przy Instytucie Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego koło naukowe „Continuum” może pochwalić się kolejnymi sukcesami. Twórcy marsjańskiego łazika Aleph 1 otrzymali ministerialne dofinansowanie i zakwalifikowali się do finału międzynarodowych zawodów University Rover Challenge.
![](/media/lib/86/n-myslenie-c0d8597b59cc7ecc4451bb067337bf07.jpg)
Ludzkość coraz mniej inteligentna
13 czerwca 2018, 09:19Naukowcy z norweskiego Centrum Badań Ekonomicznych Ragnara Frischa zauważyli, że od kilku dekad zmniejsza się średni poziom inteligencji. Wyniki badań przeprowadzonych przez Brenta Bratsberga i Ole Rogeberga zostały opublikowane w PNAS.
![Samiec pawiana z młodym](/media/lib/22/1202213743_778836-a402bbe64126c1e57008655508375bbb.jpeg)
Opiekuńczy ojciec przyspiesza dojrzewanie
5 lutego 2008, 12:11Do tej pory samce pawianów odsądzano od czci i wiary, piętnując ich złe maniery i swobodne podejście do rodzicielstwa, czyli brak dbałości w tej dziedzinie i częste zmiany stada. Okazuje się jednak, że samce sporo pomagają młodym. Niekiedy adoptują nawet osierocone osobniki i opiekują się nimi miesiącami. Wychowywane przez małpich panów córki szybciej dojrzewają. Dotyczy to także części synów.
![](/media/lib/78/niekompletne-logo-b85372b166262beebc8289f6f2de4cb4.jpg)
Pofragmentowane logo - obosieczny miecz
17 maja 2011, 10:13Wykorzystanie niekompletnego kroju czcionki w logo firmy, jak ma to miejsce np. w przypadku IBM-a, to obosieczny miecz. Wg naukowców z Boston College, z jednej strony wzbudza bowiem zainteresowanie konsumentów i uruchamia skojarzenia z innowacyjnością, z drugiej jednak firma ryzykuje, że będzie postrzegana jako niegodna zaufania (Journal of Marketing).