Kwasem w H. pylori

26 listopada 2014, 16:26

Zakażenie Helicobacter pylori grozi pojawieniem się wrzodów żołądka i wystąpieniem nowotworu. Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego opracowali nową, skuteczną broń w walce z tą bakterią. LipoLLA to nanocząsteczka zawierająca kwas linolenowy, występujący naturalnie w olejach roślinnych

Nadwaga przyczyną 500 000 nowotworów

26 listopada 2014, 13:09

Nadwaga i otyłość są przyczyną około 500 000 przypadków nowotworów na całym świecie. Odpowiadają zatem za 3,6% zachorowań. Z artykułu w The Lancet Oncology dowiadujemy się, że około 25% przypadków nowotworów spowodowanych otyłością i nadwagą można uniknąć.

Czemu komórki nowotworowe rosną w warunkach niedoboru tlenu?

25 listopada 2014, 13:57

Niemieccy naukowcy odkryli, czemu komórki nowotworowe rosną w warunkach niedoboru tlenu (hipoksji).

Co za blisko, to niezdrowo

24 listopada 2014, 17:47

Naukowcy ze Szkoły Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Harvarda odkryli nowy mechanizm prowadzący do cukrzycy typu 2. Wg nich, w przebiegu otyłości nadmierny kontakt między dwiema organellami komórkowymi zaburza metabolizm.

Anatomia mózgu

Zapomniana struktura w mózgu odkryta na nowo

18 listopada 2014, 13:54

Przed kilku laty naukowcy przeglądający dziesiątki zdjęć mózgów wykonanych techniką rezonansu magnetycznego, zauważyli na nich dużą tajemniczą strukturę. Wydawała się ona szlakiem przekazującym informacje wzrokowe. To było wielkie zgrupowanie włókien, widoczne na każdym zdjęciu - mówi Jason Yeatman z Univeristy of Washington. Problem w tym, że ani Yeatman ani jego koledzy nie wiedzieli, co to za struktura.

Naczyniowe odmładzanie wysp trzustkowych

18 listopada 2014, 13:40

Nowe naczynia kapilarne odmładzają stare wyspy trzustkowe.

Wyłączenie jednej kopii genu obniża cholesterol i chroni przed zawałem

18 listopada 2014, 12:55

Rzadkie mutacje genu NPC1L1 wiążą się z niższym poziomem złego cholesterolu LDL i obniżonym o połowę ryzykiem zawału serca.

Macierz z mikrorurek - doskonała platforma do hodowli neuronów

14 listopada 2014, 09:07

Mikrorurki stanowią dobre rusztowanie do hodowli neuronów, tak by naukowcy mogli badać ich sieci, wzrost i naprawę. Jak dowodzi amerykański zespół, to szansa na uzyskanie wglądu w przebieg i leczenie chorób neurodegeneracyjnych lub naprawę połączeń nerwowych po urazie.

Sperma zmniejsza skuteczność mikrobiocydów anty-HIV

13 listopada 2014, 13:07

Białka spermy zaburzają działanie mikrobiocydów w żelu, które mają zapobiegać zakażeniu wirusem HIV. To by wyjaśniało, czemu preparaty te sprawdzają się w badaniach in vitro, lecz już nie w testach klinicznych czy w codziennym życiu.

Obiecująca terapia pomoże w nowotworze prostaty?

10 listopada 2014, 13:08

Z magazynu Oncogene dowiadujemy się o obiecującej terapii, która może powstrzymać rozwój guzów nowotworowych u cierpiących na raka prostaty. Eksperymenty na myszach dały bardzo dobre wyniki.