Naukowcy z UW odkryli nowy mechanizm powstawania chorób mitochondrialnych

19 marca 2019, 06:29

Polsko-brytyjsko-niemiecki zespół odkrył nieznany dotąd mechanizm powstawania chorób mitochondrialnych, dzięki czemu możliwe stało się zastosowanie nowych strategii leczenia. Wyniki badań naukowców zostały opublikowane na łamach czasopisma EMBO Molecular Medicine.

Kolejny dowód na to, że narkolepsja jest chorobą autoimmunologiczną

19 marca 2019, 06:14

Pojawiły się kolejne dowody, że narkolepsja (rzadkie zaburzenie snu) jest chorobą autoimmunologiczną.

Zidentyfikowali związki z ziaren kawy, które hamują wzrost komórek raka prostaty

18 marca 2019, 13:51

Po raz pierwszy naukowcom udało się zidentyfikować 2 związki z kawy, które mogą spowalniać wzrost raka prostaty.

Dziecięce nosy kluczem do lepszego diagnozowania infekcji

18 marca 2019, 11:29

Dziecięce nosy mogą być kluczem do rozwiązania zagadki dotyczącej poważnych infekcji płuc. Naukowcy odkryli, że skład mikrobiomu nosów dzieci cierpiących na schorzenia układu oddechowego jest zmieniony w porównaniu z mikrobiomem nosów dzieci zdrowych. To spostrzeżenie może przyczynić się do opracowania lepszych metod diagnostyki i leczenia poważnych chorób płuc.

Obecność bakterii jamy ustnej w trzustce wiąże się z bardziej agresywnymi guzami

16 marca 2019, 06:34

Obecność bakterii jamy ustnej w torbielowatych guzach trzustki wiąże się z ich większą agresywnością.

Alzheimera da się wyleczyć za pomocą... diod LED i głośników?

15 marca 2019, 13:36

Obecnie choroba Alzheimera jest nieuleczalna. Istnieje nieco leków, które czasowo poprawiają funkcjonowanie chorych, jednak żaden z nich nie powstrzymuje ani znacząco nie spowalnia postępów choroby. Wszystkie dotychczasowe próby farmakologicznego leczenia zawiodły.

Polacy wydrukowali pierwszą na świecie bioniczną trzustkę z naczyniami

15 marca 2019, 06:28

Pierwszą na świecie bioniczną trzustkę wraz z naczyniami krwionośnymi wydrukowali w technice 3D badacze z Fundacji Badań i Rozwoju Nauki pod kierunkiem dr hab. med. Michała Wszoły. Na kwiecień planuje się wszczepienie wydrukowanych płatków trzustkowych myszom.

Istnieje związek między migrenami a zaburzeniami rozkładu sodu w mózgu

14 marca 2019, 17:07

Amerykańscy naukowcy zauważyli związek między migrenami a zaburzeniami rozkładu sodu w mózgu. Pojawiają się one na długo przed wystąpieniem bólu oraz innych objawów migreny.

Nawrót raka piersi zależy od wzorców molekularnych guza

14 marca 2019, 12:54

Genetyczna i molekularna konfiguracja guza raka piersi zawiera informacje o tym, jak choroba będzie postępowała, w tym informacje o prawdopodobieństwie nawrotu po leczeniu oraz z jakim czasie nawrót może nastąpić.

Eksperci: osteoporoza to zaniedbany problem, który dotyczy ok. 3 mln Polaków

14 marca 2019, 06:39

Osteoporoza to problem ok. 3 mln Polaków. Choroba jest przyczyną złamań, które prowadzą się niepełnosprawności i do zgonów. Tymczasem w Polsce na osteoporozę leczy się jedynie 200 tys. osób – alarmują eksperci.