Internetowa depresja
3 lutego 2010, 11:21Ludzie, którzy spędzają dużo czasu w Sieci, częściej mają objawy depresji. Psycholodzy z Uniwersytetu w Leeds stwierdzili, że u niektórych osób wykształcił się przymus korzystania z Internetu (kompulsja), przez co czaty i serwisy społecznościowe zastąpiły kontakty z realnego życia.
Bakteryjny nos
17 sierpnia 2010, 08:49Bakterie kojarzą się głównie ze śmierdzącymi substancjami, które produkują – warto wspomnieć choćby o siarkowodorze czy merkaptanach – lecz okazuje się, że organizmy te dysponują też molekularnym nosem.
Plemię poza naszym czasem
26 maja 2011, 12:10Okazuje się, że czas nie jest tak mocno zakorzenioną uniwersalną ideą, jak dotąd sądzono. W Amazonii żyje bowiem plemię Amondawa, w którego języku nie ma nawet określenia na czas (Language and Cognition).
Samce os współpracują, pomagając ciężarnym samicom
1 grudnia 2011, 10:57Samce zapylających os figowych (Ceratosolen) zawiązują koalicje pomagające ciężarnym samicom, bez względu na to, kto z nimi spółkował i doprowadził do zapłodnienia. Panowie wygryzają tunel ucieczkowy dla pań, zanim sami wpełzną z powrotem do wnętrza figi, by zginąć (Biology Letters).
Uwolnienie od grzechu zwiększa hojność
7 grudnia 2012, 12:00Ludzie, którzy przypominają sobie odpuszczenie grzechów, są bardziej skłonni przekazywać datki.
NSA i GCHQ złamały większość szyfrów
6 września 2013, 11:26Informacje zdobyte przez dziennikarzy The New York Timesa, Guardiana oraz niedochodowej organizacji ProPublica wskazują, że amerykańska NSA we współpracy z brytyjską agencją wywiadowczą GCHQ złamały większość algorytmów szyfrowania używanych przez przedsiębiorców i użytkowników internetu
Niewielki pozytywny wpływ odrobiny gier
4 sierpnia 2014, 12:11Mniej niż godzina gier wideo dziennie ma niewielki pozytywny wpływ na rozwój: skutkuje lepszym przystosowaniem zarówno u dzieci, jak i nastolatków (psycholodzy z Uniwersytetu Oksfordzkiego dokonywali porównań do osób, które nigdy nie grały lub grały 3 godziny dziennie i więcej).
Emoji zamiast PIN-u
18 czerwca 2015, 10:30Intelligent Environments to brytyjska firma, która opracowała pierwszy system haseł opierający się na emoji, czyli powstałego w Japonii zestawu emotikonów i ideogramów. Hasło dostępu, np. do banku, tworzymy z zestawu 44 emoji. Brytyjczycy zapewniają, że jest to znacznie bardziej bezpieczne niż 4-cyfrowe numery PIN, gdyż wykorzystanie emoji oznacza, że jest 480 razy więcej permutacji.
Gra wspomoże badania nad demencją
5 maja 2016, 11:27Brytyjczycy opracowali wieloplatformową grę mobilną Sea Hero Quest, która ma wspomóc rozumienie nawigacji przestrzennej. Jej zaburzenia to jeden z pierwszych objawów demencji, a naukowcom zależy na opracowaniu wczesnego testu diagnostycznego. Gra może znacznie przyspieszyć badania w tym obszarze.
Trzmiele rozwiązują zadania, z którymi nie mogła się nigdy spotkać żadna pszczoła
24 lutego 2017, 14:07Trzmiele można wytrenować, by zdobywały gole za pomocą minipiłki. Jak podkreślają biolodzy z Queen Mary University of London, oznacza to, że jeśli istnieje presja ekologiczna, gatunki, których tryb życia wymaga zaawansowanych zdolności uczenia, mogą opanować całkowicie nowe zachowania.