Czerwone wino wspomaga skórę

3 września 2009, 08:38

Picie czerwonego wina ogranicza toksyczne efekty radioterapii. Wygląda więc na to, że za pomocą diety można polepszyć samopoczucie chorych w czasie leczenia.



Wirusy onkolityczne walczą z rakiem

9 sierpnia 2010, 11:27

Genetycznie zmodyfikowany wirus opryszczki pospolitej pomyślnie przeszedł pierwsze dwa etapy testów klinicznych na próbie 17 pacjentów z nowotworami szyi i głowy. Zastosowany na równi z tradycyjnymi metodami leczenia, tutaj radio- i chemioterapią, zwiększał szanse na przeżycie.


Statyny zmniejszają ryzyko depresji u chorych na serce

27 lutego 2012, 10:02

U pacjentów z chorobami serca, którzy zażywają obniżające poziom cholesterolu statyny, o wiele rzadziej rozwija się depresja (Journal of Clinical Psychiatry).


Zmiana trybu życia wydłuża telomery

17 września 2013, 11:22

Małe pilotażowe studium po raz pierwszy zademonstrowało, że zmiana trybu życia na zdrowszy może skutkować odwróceniem procesu starzenia - wydłużeniem telomerów (ochronnych sekwencji z nukleotydów, które zabezpieczają przed skracaniem chromosomów po ich podwojeniu w czasie podziału komórki).


TMAO pomoże określić zagrożenie niewydolnością nerek

2 lutego 2015, 13:50

Naukowcy powiązali N-tlenek trimetyloaminy (TMAO) - związek powstający podczas trawienia choliny i karnityny z jajek, czerwonego mięsa, wątróbki czy tłustego nabiału - z przewlekłą niewydolnością nerek (PNN).


Zdrowsza dieta pozwala lepiej czytać

14 września 2016, 11:17

Zdrowa dieta wiąże się z lepszą umiejętnością czytania w pierwszych latach szkoły.


Wyciąg z miłorzębu wspomaga mózg po udarze

19 grudnia 2017, 11:24

Ekstrakt z miłorzębu dwuklapowego (Ginkgo biloba) może wspomagać regenerację mózgu po udarze.


Koksakiwirusy są czynnikami wyzwalającymi, które mogą zwiększać ryzyko cukrzycy typu 1.

23 maja 2019, 10:15

Od dawna trwają poszukiwania czynników wyzwalających, które mogą podwyższać ryzyko cukrzycy typu 1. Okazuje się, że jednym z nich są koksakiwirusy.


Starożytne freski w porzuconym kinie. Niespodziewane odkrycie w Weronie

15 czerwca 2021, 17:41

Kino Astra w Weronie opuszczono ponad 20 lat temu. Gdy niedawno zabrano się za jego renowację, dokonano cennego odkrycia. W piwnicy kina znaleziono freski, a losy budynku „przypominają miniaturowe Pompeje”, jak je określił główny archeolog Werony. Podobnie bowiem jak Pompeje, niezwykłe zabytki zachowały się dzięki katastrofie.


W Szwecji odkryto dwa unikatowe XIV-wieczne statki

5 grudnia 2022, 12:35

W Varbergu w Szwecji odkryto dwie XIV-wieczne kogi. Badania dendrochronologiczne wykazały, że drzewa do budowy jednej z nich (Varbergskoggen 1) ścięto po 1346 r. w regionie, który obecnie znajduje się na terenie Holandii, Belgii i północno-wschodniej Francji, a dęby do budowy drugiej, mniejszej Varbergskoggen 2, ścięto między 1355 a 1357 r. w północnej Polsce.


Jubileusz 75-lecia Polskiej Akademii Nauk