Próba przemytu ptaków w wałkach do włosów

17 grudnia 2018, 15:50

W Porcie Lotniczym Johna F. Kennedy'ego w Nowym Jorku skonfiskowano niedawno ok. 70 ryżołusków grubodziobych (Oryzoborus crassirostris). Obywatel Gujany próbował je wwieźć do USA w wałkach do włosów zabezpieczonych z obu stron siatką. Część ptaków nie przeżyła podróży.

Za 40 lat może zabraknąć ryb

17 grudnia 2018, 13:50

Zbliża się okres świąteczny, czas w którym Polacy chętnie przygotowują dania z ryb - zarówno te tradycyjne jak i bardziej nowoczesne. Panuje przekonanie, że o dostępność ryb nie musimy się dzisiaj martwić. Tymczasem brak naszych odpowiedzialnych wyborów przy zakupie gatunków ryb morskich może doprowadzić do tego, że zabraknie ich dla przyszłych pokoleń.

Jeśli wszystko pójdzie dobrze, 68-letnia samica albatrosa zostanie matką po raz 37.

16 grudnia 2018, 06:59

Wisdom, 68-letnia samica albatrosa ciemnolicego (Phoebastria immutabilis), złożyła niedawno jajo. Jest najstarszym wolno żyjącym zaobrączkowanym ptakiem świata. Jej partner Akeakamai będzie się z nią wymieniać podczas wysiadywania.

O płci decydują nie tylko chromosomy X i Y

15 grudnia 2018, 07:10

Australijscy naukowcy z Murdoch Children's Research Institute dokonali odkrycia odnośnie tego, w jaki sposób ustala się płeć dziecka. Okazuje się, że swoją rolę odgrywają nie tylko chromosomy X i Y, ale również regulatory, które zwiększają lub zmniejszają aktywność genów wpływających na płeć.

Coraz więcej opadów, coraz mniej wody

14 grudnia 2018, 13:09

Autorzy globalnego studium zauważyli niezwykły paradoks – w miarę postępów globalnego ocieplenia zwiększa się ilość opadów, a jednocześnie zmniejszają się zasoby wody pitnej.

Rekordzista wśród wirusów roślinnych

14 grudnia 2018, 13:03

Badając kolby kukurydzy z Domu Antylopy, ruiny zlokalizowanej w Kanionie De Chelly w Arizonie, naukowcy odkryli najstarszego wirusa roślinnego sprzed ok. 1000 lat. Dotąd w próbkach archeologicznych znaleziono zaledwie parę wirusów RNA, a najstarszy miał ok. 750 lat.

Wirus podsłuchuje bakterie, by zdecydować, kiedy je zabić

14 grudnia 2018, 11:49

Profesor Bonnie Bassler i student Justin Silpe zidentyfikowali wirusa VP882, który może podsłuchać bakterie i zdecydować o ich zabiciu. Wirus skutecznie atakuje E. coli oraz salmonellę i bakterię cholery.

Znamy listę 66 gatunków zagrażających przyrodzie Europy

14 grudnia 2018, 06:51

Naukowcy zidentyfikowali 66 inwazyjnych gatunków roślin i zwierząt, które stanowią największe zagrożenie dla bioróżnorodności i ekosystemów w Europie. Z listy 329 gatunków inwazyjnych uznawanych za groźne, wybrano 8 stwarzających bardzo wysokie ryzyko, 40 stwarzających wysokie ryzyko i 18 uznanych za średnio ryzykowne.

Odgłosy życia zachęcają do osiedlania

13 grudnia 2018, 12:55

Larwy koralowców wolą się osiedlać w miejscach wypełnionych odgłosami życia.

Kleszcze wysysają życie z amerykańskich i kanadyjskich łosi

12 grudnia 2018, 16:02

Od początku bieżącego wieku liczba łosi w stanie Maine spadła o 10%, a w stanie New Hampshire aż o 50%. Badający niezależnie ten problem amerykańscy i kanadyjscy naukowcy – gdyż i we wschodniej Kanadzie doszło do spadku liczebności łosi – mówią o nowym niebezpieczeństwie czyhającym na te zwierzęta. O kleszczach z gatunku Dermacentor albipictus.