Czy geoinżynieria uratuje rolnictwo?

13 sierpnia 2018, 16:10

W miarę wzrostu globalnego ocieplenia i w obliczu braku chęci redukcji gazów cieplarnianych, naukowcy coraz częściej biorą pod uwagę geoinżynierię. Jednak manipulowanie klimatem planety może przynieść nieoczekiwane, niekorzystne skutki. Zanim ktokolwiek tego spróbuje, musimy zbadać, jakie będą tego konsekwencje. Musimy dowiedzieć się, w co się możemy wpakować", mówi profesor Solomon Hsiang z University of California, Berkeley

Rosjanie twierdzą, że karłowaty mamut z wyspy Kotielnyj to nieznany dotąd gatunek/podgatunek

13 sierpnia 2018, 14:12

Na wyspie Kotielnyj w rosyjskiej Arktyce odkryto szczątki małego mamuta, który wg Rosjan, może być nieznanym dotąd karłowatym gatunkiem. Ze względu na rzucający się w oczy kolor sierści, ochrzczono go złotym mamutem.

Ssaki morskie straciły gen chroniący przed pestycydami

10 sierpnia 2018, 13:57

W miarę jak ssaki morskie nabywały zdolności do życia w środowisku wodnym, traciły możliwość produkcji proteiny, która chroni ludzi i ssaki lądowe przed neurotoksycznym wpływem popularnego pestycydu. Naukowcy z Wydziału Medycyny University of Pittsburgh, którzy odkryli to zjawisko, apelują o lepsze monitorowanie wód w celu zbadania wpływ pestycydów na delfiny, manaty, foki i inne ssaki

Wróblowi trudno prognozować pogodę, więc składa jaja różnej wielkości

10 sierpnia 2018, 13:47

Objętość największych i najmniejszych jaj wróbli zwyczajnych różni się nawet o 50%. Choć mogłoby się wydawać, że lepiej wylęgać się z dużego jaja, bo można zgromadzić więcej zasobów na ciężkie czasy, w rzeczywistości bywa różnie...

Światowej klasy odkrycie na australijskiej plaży

9 sierpnia 2018, 13:56

Poszukiwacz-amator, Philip Mullaly, znalazł na australijskiej plaży zęby gigantycznego prehistorycznego rekina. Zwierzę było znacznie większe od współcześnie żyjącego żarłacza białego.

Larwy ze smakiem na rybonukleozydy i RNA

8 sierpnia 2018, 14:05

Receptory smakowe muszek owocowych wyczuwają rybonukleozydy (nukleozydy budujące RNA).

Pachnące kwiaty ze środkowej kredy

8 sierpnia 2018, 13:23

Zapachy występowały w prymitywnych kwiatach już w środkowej kredzie, bo ok.100 mln lat temu. Tak jak i dzisiaj, spełniały one funkcję wabika dla zapylaczy. Ich zadanie było tym ważniejsze, że kwiaty nie dysponowały jeszcze kolorowymi płatkami.

Rybki z Afryki są najszybciej dojrzewającymi kręgowcami

7 sierpnia 2018, 12:02

Zagrzebki Nothobranchius furzeri są najszybciej dojrzewającymi kręgowcami.

Przyrodnicy apelują do kierowców: uważajcie na młode bociany

3 sierpnia 2018, 08:21

Przyrodnicy apelują do kierowców: uważajcie na młode bociany, które uczą się latać i coraz częściej padają ofiarą wypadków komunikacyjnych. Chodzi o bezpieczeństwo zarówno ptaków, jak i ludzi - podkreśla ornitolog i przyrodnik, dr Ireneusz Kaługa z Grupy EkoLogicznej.

Polimery + słońce = gazy cieplarniane

2 sierpnia 2018, 14:11

Gdy wystawione na oddziaływanie słońca polimery rozkładają się w środowisku, dochodzi do uwolnienia gazów cieplarnianych: metanu i etylenu.