Mruk Petersa rozpoznaje ofiary po "kolorze" elektrycznym

14 listopada 2018, 13:39

Mruk Petersa (Gnathonemus petersii) dysponuje elektroreceptorami i narządami elektrycznymi, które pozwalają mu nawigować w otoczeniu. Okazuje się, że różne obiekty mają dla niego różne "barwy" elektryczne. Ryba wykorzystuje je do odróżniania ulubionego pokarmu - larw komarów - od innych drobnych zwierząt czy roślin.

Małpa jak leniwiec. Niezwykła ewolucja na wyspach

14 listopada 2018, 11:02

Przed około 11 milionami lat pewien gatunek małpy w jakiś sposób przedostał się z Ameryki Południowej na Jamajkę. Tam wyewoluował w gatunek zupełnie odmienny od znanych nam małp. Przykład ten dobrze pokazuje, jak działa ewolucja na wyspach

W środowiskach tlenowych zachodziło "tostowanie" białek z tkanek miękkich dinozaurów

13 listopada 2018, 12:47

Choć nie jest to intuicyjne skojarzenie, okazuje się, że przypieczona skórka tostów i zachowane tkanki miękkie z kości dinozaurów mają ze sobą coś wspólnego. Co to takiego, opisano na łamach Nature Communications.

Chiny odraczają wdrożenie zmienionych przepisów dot. handlu kośćmi tygrysów i rogami nosorożców

13 listopada 2018, 11:46

Po protestach organizacji ekologicznych Chiny odraczają termin wprowadzenia w życie złagodzonych przepisów dot. handlu kośćmi tygrysów i rogami nosorożców.

Najstarsze ślady gada w Parku Wielkiego Kanionu, a może i na świecie

9 listopada 2018, 14:35

Prof. Stephen Rowland z Uniwersytetu Nevady w Las Vegas odkrył 28 śladów stóp, pozostawionych przez gadopodobną istotę 310 mln lat temu. To najstarsze tropy, jakie kiedykolwiek znaleziono w Parku Narodowym Wielkiego Kanionu.

W rzece Chobe utonęły setki bawołów

9 listopada 2018, 08:18

W rzece Chobe, która płynie przy granicy między Botswaną a Namibią w parku narodowym o tej samej nazwie, utonęły setki bawołów afrykańskich. Wczesne śledztwo sugeruje, że stado było ścigane przez lwy i w popłochu wbiegło do wody.

Nosorożec północny i południowy krzyżowały się w przeszłości ze sobą

8 listopada 2018, 16:09

W marcu bieżącego roku zmarł Sudan, ostatni na Ziemi samiec nosorożca białego północnego. Teraz międzynarodowy zespół naukowy donosi, że w czasie ostatniej epoki lodowej oba podgatunku nosorożca białego – północny i południowy – krzyżowały się ze sobą. To daje dodatkową nadzieję na odrodzenie nosorożca białego północnego.

Kakadu tworzą nowe narzędzia i nimi manipulują

8 listopada 2018, 16:05

Kakadu białookie (Cacatua goffiniana) potrafią porwać karton na długie paski, by sięgnąć do jedzenia. Nie umieją jednak dostosować szerokości paska do wąskich otworów.

Farmy wiatrowe stały się nowym drapieżnikiem alfa

7 listopada 2018, 12:40

Turbiny wiatrowe stały się nowym „drapieżnikiem alfa”. Urządzenia te zabijają jastrzębie, myszołowy i inne drapieżne ptaki znajdujące się na szczycie łańcucha pokarmowego. Przeprowadzone w Indiach badania wykazały, że w okolicach farm wiatrowych liczba ptaków drapieżnych spada o 75%

"Futerko" do akustycznych zadań specjalnych

7 listopada 2018, 12:17

By nie stawać się kąskiem polujących nietoperzy, ćmy wyewoluowały "futerko" na tułowiu.