Amazonia płonie częściej niż w tragicznym ubiegłym roku

5 lipca 2020, 11:10

W ubiegłym roku świat żył wyjątkowo dużą liczbą pożarów w brazylijskiej Amazonii. Niestety, bieżący rok może być jeszcze gorszy. Brazylijska agencja kosmiczna INPE, której zadaniem jest m.in. monitorowanie pożarów lasów za pomocą satelitów, informuje, że w czerwcu bieżącego roku wybuchło już 2248 pożarów

Biegun Południowy ociepla się bardzo szybko. To naturalny mechanizm wzmocniony przez człowieka

3 lipca 2020, 11:29

Od ostatnich 30 lat Biegun Południowy ociepla się ponadtrzykrotnie szybciej niż średnia globalna, wynika z badań przeprowadzonych przez profesora Ryana Fogta i Kyle'a Clema z Ohio State University. Naukowcy informują, że ocieplanie to jest głównie powodowane przez naturalną zmienność klimatu i dodatkowo wzmacniane przez emisję gazów cieplarnianych.

Wakacyjne zwyczaje ptaków

2 lipca 2020, 14:48

Co ptaki robią w czasie wakacji? Upalne lato powoduje, że widujemy je coraz rzadziej, stają się skryte, płochliwe, milczące. Dlaczego tak się dzieje, tłumaczy prof. Piotr Tryjanowski z Instytutu Zoologii Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.

Zjadając zapłodnioną ikrę, migrujące kaczki mogą wspomagać rozprzestrzenianie ryb

2 lipca 2020, 13:39

Zjedzenie ikry przez ptaki niekoniecznie oznacza jej strawienie. Część zapłodnionych jaj zostaje wydalona, co może wyjaśniać, w jaki sposób dochodzi do zarybienia izolowanych zbiorników wodnych. Wyniki badań węgierskiego zespołu opublikowano w piśmie PNAS.

Okazy z bursztynu ujawniają żywe kolory owadów sprzed ok. 99 mln lat

1 lipca 2020, 14:25

Zwykle drobne struktury konieczne do prezentowania barw rzadko zachowują się w zapisie kopalnym. Z tego powodu rekonstrukcje opierają się na wyobrażeniach artystów. Ostatnio jednak zespół z Instytutu Geologii i Paleontologii Chińskiej Akademii Nauk ujawnił sekrety prawdziwego ubarwienia 35 okazów owadów z birmańskich bursztynów sprzed ok. 99 mln lat. Feeria barw nie tylko cieszy oko, ale i pozwala oszacować zachowanie i ekologię owadów z odległej geologicznej przeszłości.

Nowa Południowa Walia dokonała rekordowego zakupu ziemi pod park narodowy

30 czerwca 2020, 12:21

Nowa Południowa Walia (NSW) poinformowała o utworzeniu nowego parku narodowego. Farma Narriearra Station, której powierzchnia przekracza 150 tys. ha, jest zlokalizowana w "narożniku" północno-zachodniej części stanu. Obszar ten jest domem ok. 25 zagrożonych gatunków zwierząt. Znajdują się tu także ważne artefakty Aborygenów. Rząd NSW chwali się, że to największy stanowy zakup prywatnej ziemi pod park narodowy w historii.

O kształcie DNA i RNA zdecydowało... promieniowanie kosmiczne?

30 czerwca 2020, 07:05

Gdy przypatrzymy się strukturze nici DNA czy RNA zauważymy, że zawsze są one skręcone w prawo. Nigdy w lewo. Z biologicznego czy chemicznego punktu widzenia nie ma żadnego powodu, dla którego we wszystkich formach życia widać taką regułę

Zbadali ewolucję psów pociągowych z Arktyki. Zwierzęta pojawiły się pod koniec plejstocenu

27 czerwca 2020, 12:09

Znalezione na Syberii artefakty, takie jak kościane rzeźby i narzędzia podobne do używanych obecnie przez Eskimosów do mocowania uprzęży psów sugerują, że już w górnym paleolicie psy pomagały człowiekowi. Na syberyjskiej wyspie Żochowa znaleziono szczątki psa oraz dowody, że było to zwierzę pociągowe wykorzystywane przez kulturę Sumnagin przed 9 tysiącami lat.

Na Florydzie wypuszczono do Atlantyku rzadką hybrydę żółwia zielonego i szylkretowego

26 czerwca 2020, 18:21

W zeszłym tygodniu na Florida Keys wypuszczono do Atlantyku rzadką hybrydę żółwia zielonego i szylkretowego. Do karapaksu zwierzęcia - samicy o imieniu Maisy - przymocowano nadajnik GPS, który pozwoli na śledzenie trasy migracji i jej wyników w Tour de Turtles.

Godzilla znad Sahary atakuje Karaiby i USA

25 czerwca 2020, 11:35

Największa od 50 lat chmura saharyjskiego pyłu przebyła Atlantyk, pojawiła się nad Karaibami i zmierza w kierunku USA. W regionie, w którym obecnie się znajduje, wydano ostrzeżenie o niebezpiecznym poziomie zanieczyszczeń powietrza. Eksperci radzą mieszkańcom wysp, by nie wychodzili z domu.