Są spiczaste nie po to, by zataczać łuki

23 sierpnia 2018, 17:04

Dzięki jednemu z najdłużej trwających eksperymentów naukowych tego rodzaju wiadomo, czemu jaja nurzyków mają tak niezwykły spiczasty kształt.

Najrzadszy gatunek ptaka jednak nie wyginął

23 sierpnia 2018, 13:55

Jeden z najrzadszych ptaków zachodniej półkuli, kowalik bahamski (Sitta pusilla insularis) jednak nie wyginął. Poszukujący go zespół naukowy zauważył ptaka na Wielkiej Bahamie.

Pangoliny chińskie potrzebują lepszej ochrony

22 sierpnia 2018, 16:46

Badania pokazały, że habitat dostępny dla pangolinów chińskich (Manis pentadactyla) zmniejszył się w ostatnim 50-leciu o połowę.

Ewolucja promuje leniwych

22 sierpnia 2018, 11:14

Lenistwo może być, przynajmniej w przypadku małży i ślimaków, pomocne w przetrwaniu. Takie wnioski płyną z badań przeprowadzonych na University of Kansas, w czasie których przeanalizowano dane dotyczące metabolizmu 299 gatunków żyjących od pliocenu (ok. 5 milionów lat temu) do dzisiaj. Okazało się, że szybszy metabolizm wiązał się z większym ryzykiem wyginięcia gatunku.

W dzień unoszą się w wodzie, w nocy opadają. Wreszcie wiadomo dlaczego

21 sierpnia 2018, 17:45

Wreszcie wiadomo, czemu kule gałęzatki kulistej (Aegagropila linnaei) w dzień unoszą się przy powierzchni wody, a w nocy toną.

Kolejne lata będą cieplejsze, niż się przewiduje?

21 sierpnia 2018, 11:27

Florian Sevellec, naukowiec z francuskiego Narodowego Centrum Badań Naukowych (CNRS) zatrudniony na University of Southampton twierdzi, że lata 2018–2022 będą cieplejsze niż się to obecnie przewiduje. Wyniki jego badań opublikowano na łamach Nature Communications.

Zaskakująca różnica pomiędzy płciami pomoże w lepszym poznaniu autyzmu?

17 sierpnia 2018, 14:30

Z najnowszego numeru Current Biology dowiadujemy się o zaskakujących różnicach pomiędzy płciami w postrzeganiu ruchu. Okazuje się, że mężczyźni zauważają ruch znacznie szybciej niż kobiety.

Ulotny model, który pojawia się może co 10 lat...

17 sierpnia 2018, 13:28

Po 10 latach w rejonie Machu Picchu ponownie wypatrzono i sfotografowano gryzonia Dactylomys peruanus, który bywa nazywany peruwiańskim lub górskim szczurem bambusowym. D. peruanus pojawia się tak rzadko, że w klasyfikacji Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody (IUCN) wspomina się o niedoborze danych na jego temat.

Nieznani mieszkańcy kryształów granatu

16 sierpnia 2018, 12:36

Rozbudowane systemy mikroskopijnych tuneli z kryształów granatu z Tajlandii to wynik działalności endolitycznych mikroorganizmów.

Tahlequah w końcu porzuciła martwe młode