Dla dzieci narodowość jest cechą biologiczną

wczoraj, 12:31

Małe dzieci postrzegają narodowość częściowo jako cechę biologiczną. Z wiekiem takie postrzeganie przynależności narodowej słabnie. Jednak, jak zauważają autorzy badań, ich odkrycie może sugerować, że poczucie przynależności narodowej może kształtować się we wczesnym dzieciństwie.

Osoby z wrodzoną ślepotą korową nie chorują na schizofrenię?

19 lutego 2019, 06:04

Wiele wskazuje na to, że wrodzona/wczesna ślepota korowa całkowicie eliminuje ryzyko rozwoju schizofrenii.

Odwrócili depresję dzięki aktywacji genu, który pomaga w pobudzeniu neuronów

18 lutego 2019, 12:16

Aktywując gen ważny dla działania neuronów pobudzających i związany z tzw. dużą depresją (ang. major depression), można sobie poradzić, przynajmniej u samców myszy, z klasycznymi objawami depresji, takimi jak społeczna izolacja czy utrata zainteresowania.

Nowo odkryte bakterie z jelita mogą mieć związki z depresją

14 lutego 2019, 13:23

Naukowcy wykryli korelację między depresją a grupą produkujących neuroprzekaźniki bakterii z ludzkiego jelita.

Podstawowy dochód gwarantowany nie zniechęca do poszukiwania pracy

11 lutego 2019, 16:10

Od dwóch lat fiński rząd wypłaca 2000 bezrobotnym stały gwarantowany dochód, który nie jest obwarowany żadnymi warunkami. To największy na świecie eksperyment dotyczący koncepcji bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP). Opublikowane właśnie wstępne wyniki dotyczące wyników eksperymentu zdają się przeczyć niektórym obawom związanym z koncepcją BDP.

Pigułka antykoncepcyjna upośledza rozpoznawanie emocji

11 lutego 2019, 12:50

Doustne środki antykoncepcyjne wydają się upośledzać zdolność kobiet do rozpoznawania złożonych stanów emocjonalnych. Przeprowadzone w Niemczech badania wykazały, że panie, które używają doustnej pigułki antykoncepcyjnej są o niemal 10% procent gorsze w rozpoznawaniu ekspresji subtelnych stanów emocjonalnych, takich jak duma czy zadowolenie.

Konflikty z matką w wieku szkolnym utrudniają znalezienie celu w dorosłym życiu

6 lutego 2019, 12:16

Dzieci, które we wczesnych latach szkolnych mają więcej konfliktów z matką, mogą później mieć więcej problemów ze znalezieniem celu w życiu.

Na niektórych leki przeciwdepresyjne nie działają przez hiperaktywne neurony

1 lutego 2019, 14:15

Selektywne inhibitory zwrotnego wychwytu serotoniny (SSRI) pomagają wielu pacjentom z depresją. U ok. 1/3 osób z ciężkim zaburzeniem depresyjnym (MDD) nie dają jednak efektów. Badacze z Instytutów Studiów Biologicznych Salk sądzą, że odkryli przyczynę tego zjawiska: przynajmniej u części tych ludzi neurony mogą być nadreaktywne w obecności SSRI.

Wiara we własne możliwości może zdziałać ciśnieniowe cuda

30 stycznia 2019, 12:42

U osób po udarze, które uważają, że mogą się uchronić przed kolejnym udarem, obserwuje się większe spadki ciśnienia skurczowego (ang. systolic blood pressure, SBP).

Rosjanie – naród narcyzów

30 stycznia 2019, 11:05

Narcyzm nie jest jedynie cechą indywidualną. Od pewnego czasu naukowcy dokumentują istnienie narcyzmu grupowego, czyli nierealistycznego postrzegania wielkości całej grupy ludzi. Specjaliści zaczęli więc zastanawiać się, czy istnieje narcyzm grupowy obejmujący całe narody. Najnowsze badania wskazują, że tak w istocie jest.