Urojenia i déjà vu to usterka w testowaniu rzeczywistości
20 lutego 2014, 15:06Urojenia, marzenia i déjà vu są wywołane usterką w testowaniu rzeczywistości przez wyższe systemy poznawcze.
Kłamstwo i kreatywność to dwie strony tego samego medalu?
20 lutego 2014, 13:29Kłamstwo na temat wyników w jednym zadaniu może zwiększyć kreatywność w kolejnym. Dzieje się tak, bo ludzie stają się mniej ograniczeni zasadami.
Przy trudnej decyzji ludzie wolą obwiniać przeznaczenie
20 lutego 2014, 08:28Podejmując trudne decyzje, ludzie odwołują się do przeznaczenia, by złagodzić stres.
Diagnoza z Twittera
18 lutego 2014, 15:24Zdaniem naukowców z Microsoft Research, analiza wpisów na Twitterze pozwala przewidzieć, u której kobiety pojawi się... depresja poporodowa. Eksperci odkryli, że badając język wpisów można wyłowić osoby podatne na tę przypadłość. Co ciekawe, analizowane wpisy wcale nie muszą dotyczyć ciąży czy dziecka
Religia i nauka nie kłócą się ze sobą
17 lutego 2014, 13:37Rozpowszechnione przekonanie, że religia i nauka nie idą w parze nie jest prawdziwe, przekonuje profesor socjologii Elaine Howard Ecklund z Rice University. Podczas konferencji Amerykańskiego Towarzystwa Na Rzecz Postępu w Nauce (AAAS – American Association for the Advancement of Science) uczona zaprezentowała wyniki swoich badań przeprowadzonych na reprezentatywnej próbie 10 000 Amerykanów
Wygrywając, książka nagle traci na jakości
14 lutego 2014, 15:08Książki zaczynają być gorzej oceniane, gdy zostaje im przyznana prestiżowa nagroda.
Dzieła matematyczne są dla mózgu równie piękne jak sztuka
13 lutego 2014, 11:06Mózg postrzega równania matematyczne tak samo jak dzieła sztuki. Można więc zaryzykować stwierdzenie, że tożsamość Eulera (nazywana, nomen omen, najpiękniejszym wzorem matematycznym) czy tożsamości pitagorejskie są jak muzyka Mozarta czy obraz Michała Anioła.
Asymetria półkul usprawnia przetwarzanie bodźców czuciowych
10 lutego 2014, 13:52U ryb z symetrycznymi mózgami występują defekty przetwarzania informacji wzrokowych i zapachowych.
By konsumenci byli lojalni wobec marki, trzeba ich wcześniej przestraszyć
7 lutego 2014, 11:06Konsumenci przylgną do produktu, by się uspokoić, jeśli oglądają straszne filmy w samotności. Odkrycie psycholog z Uniwersytetu Kolumbii Brytyjskiej przeczy normom przemysłu reklamowego, zgodnie z którymi w porównaniu do innych gatunków filmowych, w horrorach lokowanie produktu jest stosowane na znacznie mniejszą skalę.
Symulowana przejściowa ślepota poprawia u dorosłych słuch
6 lutego 2014, 11:52Dotąd sądzono, że to młode mózgi są na tyle elastyczne, by zmienić sieć połączeń przetwarzających informacje czuciowe (naukowcy nazywają to efektem Raya Charlesa), teraz okazało się jednak, że podobne zjawisko zachodzi w dorosłych mózgach. Podczas eksperymentów zespołu z Uniwersytetów Maryland i Johnsa Hopkinsa dojrzałe myszy kompensowały sobie czasową utratę wzroku poprawą słuchu.