Podczas recesji gospodarczej umiera mniej ludzi

11 lutego 2019, 14:18

Jak donoszą naukowcy z barcelońskiego Instytutu Badań nad Globalnym Zdrowiem, recesja z roku 2008 była skorelowana ze spadkiem śmiertelności. Badania na ten temat przeprowadzono na przykładzie 15 europejskich krajów.

Iryzyna to odpowiedź na pytanie, w jaki sposób ruch może poprawiać pamięć

11 lutego 2019, 14:03

W 2016 r. naukowcy wykazali, w jaki sposób iryzyna, hormon wydzielany m.in. przez mięśnie szkieletowe w czasie aktywności fizycznej, indukuje proces konwersji białych adipocytów w beżową tkankę tłuszczową i hamuje tworzenie białej tkanki tłuszczowej. Teraz zademonstrowali, na czym polega jej korzystny wpływ na pamięć i ochrona przed chorobą Alzheimera (ChA).

Ruch pomaga zwalczać depresję w każdym wieku

8 lutego 2019, 12:49

Deterioracja mięśni w starszym wieku nie eliminuje korzystnego wpływu ruchu. Choć mięśnie są mniejsze i w niekoniecznie dobrej kondycji, nadal aktywują szlaki metaboliczne, dzięki którym w mózgu mogą powstawać związki poprawiające nastrój. Wniosek? Warto być aktywnym całe życie.

Sfilmowano, co nikotyna "robi" w neuronach

8 lutego 2019, 06:13

Dotąd wiadomo było, jak wygląda ciąg reakcji uruchamianych przez nikotynę do momentu jej związania z receptorami nikotynowymi na powierzchni neuronów. Słabiej poznano za to proces zachodzący po dostaniu się alkaloidu do komórki. Najnowsze eksperymenty ze specjalnym bioczujnikiem uchyliły jednak rąbka tajemnicy. Naukowcy mają nadzieję, że dzięki temu uda się lepiej zrozumieć naturę uzależnienia od nikotyny.

Rodzaj nasyconych kwasów tłuszczowych istotny dla ryzyka zawału

7 lutego 2019, 09:35

Ludzie, w których diecie jest stosunkowo mało kwasów palimitynowego i stearynowego - występujących przede wszystkim w mięsie nasyconych kwasów tłuszczowych z liczbą atomów węgla równą bądź większą od 16 - i którzy zamiast tego sięgają białka roślinne, wydają się mniej zagrożeni zawałem serca.

Marihuana zwiększa płodność mężczyzn?

6 lutego 2019, 14:37

Mężczyźni, którzy palili marihuanę mają znaczącą wyższą koncentrację plemników w nasieniu w porównaniu z mężczyznami, którzy nigdy jej nie palili, donoszą naukowcy z Uniwersytetu Harvarda. Badania, które prowadzono w Fertility Clinic w Massachusetts General Hospital, wykazały również, że nie ma znaczącej różnicy w koncentracji plemników pomiędzy byłymi a obecnymi palaczami marihuany.

Fermentacja błonnika siemienia poprawia metabolizm i pomaga walczyć z otyłością

5 lutego 2019, 13:03

Fermentacja włókien z siemienia lnianego w jelicie zmienia mikrobiom, poprawiając metaboliczny stan zdrowia i chroniąc przed chorobami związanymi z otyłością wywołaną dietą.

Sto pięć nowych gatunków do mikrobiomowej kolekcji

5 lutego 2019, 12:10

Naukowcy pracujący nad mikrobiomem przewodu pokarmowego odkryli i wyizolowali z jelit zdrowych osób ponad 100 całkowicie nowych gatunków bakterii.

Nowotwory związane z otyłością w natarciu. Największy przyrost zachorowań wśród młodych

4 lutego 2019, 16:48

W ramach szeroko zakrojonych badań, które objęły 2/3 populacji USA wykazano zwiększenie częstotliwości występowania kilku nowotworów w których czynnikiem ryzyka jest otyłość. Nowotwory te występują coraz częściej u osób w wieku poniżej 50 lat, a im młodszą grupę wiekową badano, tym większy był przyrost liczby zachorowań.

E-papierosy mogą upośledzać funkcjonowanie dróg oddechowych

4 lutego 2019, 11:45

Dwa środki smakowe powszechnie dodawane do papierosów elektronicznych mogą upośledzać funkcję rzęsek obecnych w ludzkich drogach oddechowych, donoszą specjaliści z Harvard T.H. Chan School of Public Health.