Mruganie aktywnie wspomaga uwagę
31 grudnia 2012, 08:24Ludzie mrugają bardzo często, o wiele częściej, niż to konieczne, by nawilżyć gałkę oczną. Mrugając ok. 15-20 razy na minutę, aż 10% czasu na jawie spędzamy z zamkniętymi oczami. Japońscy naukowcy uważają, że pomaga nam to zebrać myśli i skupić się na otaczającym świecie.
Przedmiesiączkowe perypetie melatoninowe
21 grudnia 2012, 12:29U kobiet z przedmiesiączkowymi zaburzeniami dysforycznymi (ang. premenstrual dysphoric disorder, PMDD) występują nieprawidłowości w zakresie okołodobowego rytmu wydzielania melatoniny. To może wyjaśnić, czemu tak często wspominają one o bezsenności.
Ser z warzywami nasyci jak chipsy, ale będzie mniej kaloryczny
19 grudnia 2012, 14:04Nadwaga i otyłość występują u dzieci coraz częściej. Ma to związek z liczbą przekąsek między posiłkami (30 lat temu najmłodsi sięgali po nie raz dziennie, teraz 3 razy). Jako że kontrola rodzicielska niejednokrotnie przynosi skutek odwrotny do zamierzonego, naukowcy z Uniwersytetu Cornella proponują "przegryzki" stanowiące połączenie warzyw z serem.
Po porodzie zagrożenia niezwiązane z dzieckiem stają się mniej straszne
11 grudnia 2012, 10:25Po porodzie kobiety mniej przejmują się zagrożeniami niezwiązanymi z dzieckiem. Zmiana w obwodach neuroendokrynnych pomaga świeżo upieczonym matkom przystosować się do stresów nowej sytuacji - opieki nad noworodkiem.
Uwolnienie od grzechu zwiększa hojność
7 grudnia 2012, 13:00Ludzie, którzy przypominają sobie odpuszczenie grzechów, są bardziej skłonni przekazywać datki.
Brak reakcji starszego mózgu zwiększa podatność na oszustwo
7 grudnia 2012, 11:56Starsi ludzie częściej padają ofiarą oszustwa, bo pewna część ich mózgu - przednia część wyspy - nie aktywuje się w odpowiednim stopniu podczas oglądania podejrzanych twarzy.
(Multi)medialna depresja
6 grudnia 2012, 13:56Korzystanie z wielu mediów naraz wiąże się z niepokojem i depresją.
Osobowość decyduje, komu niestraszne piekło w gębie
4 grudnia 2012, 12:57Zamiłowanie do pikantnych potraw czy produktów, np. papryczek chilli, ma więcej wspólnego z osobowością niż tolerancją bólu (Food Quality and Preference).
Pieniądze dają szczęście
3 grudnia 2012, 15:12Wbrew popularnemu twierdzeniu, pieniądze dają szczęście. Jednak pod pewnymi warunkami. Z badań opublikowanych przez Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne dowiadujemy się, że zarówno w krajach bogatych jak i ubogich na szczęście poszczególnych ludzi składa się połączenie osobistego bogactwa, stanu posiadania oraz podejścia do życia.
Waga, mózg i reklama jedzenia
30 listopada 2012, 12:32Wiele wskazuje na to, że otyłe dzieci są bardziej podatne na reklamę żywności.